[Nlnog] IPv6 en FHRP's

Boudewijn Visser bvisser-nlnog at xs4all.nl
Wed Jul 22 16:32:24 UTC 2009

> Ik ben langzaam bezig met IPv6 aan te zetten in ons testbed. Ik loop nu
> tegen de situatie aan waar ik HSRP als FHRP mechanisme in heb gezet
> richting
> een device wat ik geen IGP wil/kan laten spreken en deze host dus naar het
> virtuele IP wijst als gateway.
>
> Voor zover ik nu kan zien werkt het (iig binnen IOS) allemaal iets anders
> op
> IPv6. Na het aanzetten van HSRPv2 op het betreffende interface is IPv6
> supported en kan je een 2e groep aanmaken. Echter, als virtual IP is
> alleen
> [...]

Dat (nog) niet, en "echt serieus inwerken op IPV6" staat op mijn todo (ipv
done) lijstje.
Met deze slagen om de arm, werkt het volgens mij als volgt:

Je hebt altijd (ook) link-local adressen op je lokale subnet, en gebruikt
die als next hop. Ik neem aan dat als de destination niet een link-local
adres is, het device dan "echte" adres als source gebruikt.

De achtergrond is dat in IPV6 er geen ARP (tussen laag 2 en 3 in) is, maar
Neighbour Discovery (+evt Route Advertisement), die wel "puur" op laag 3
zitten, op basis van link-local adressen en een koppeling naar mac
adressen.

Dus volgens mij is dat een stukje waar IPV6 wel echt anders is dan IPV4.

Mocht ik dit nog niet goed begrepen hebben zal dat ongetwijfeld snel
gepost worden; Niets werkt zo goed om antwoord te krijgen als iets fout
zeggen ;-)

Boudewijn