[Nlnog] IPv6 en FHRP's

Arjan van der Oest arjan at vanderoest.net
Wed Jul 22 14:50:15 UTC 2009

Ik ben langzaam bezig met IPv6 aan te zetten in ons testbed. Ik loop nu
tegen de situatie aan waar ik HSRP als FHRP mechanisme in heb gezet richting
een device wat ik geen IGP wil/kan laten spreken en deze host dus naar het
virtuele IP wijst als gateway.

Voor zover ik nu kan zien werkt het (iig binnen IOS) allemaal iets anders op
IPv6. Na het aanzetten van HSRPv2 op het betreffende interface is IPv6
supported en kan je een 2e groep aanmaken. Echter, als virtual IP is alleen
een link-local adres supported, ik kan niet (analoog aan de IPv4 setup) een
global IPv6 adres als virtual IP opgeven. Is het nu de bedoeling dat ik een
linklocal adres fabriceer (of via het keyword 'autoconfig' laat fabriceren)
en dat gebruik als gateway voor de betreffende host?

Iemand iets dergelijks al in de praktijk draaien op IOS?