[Nlnog] IPv6 en FHRP's

Arjan van der Oest arjan at vanderoest.net
Wed Jul 22 18:20:41 UTC 2009

2009/7/22 Boudewijn Visser <bvisser-nlnog at xs4all.nl>

> Dat (nog) niet, en "echt serieus inwerken op IPV6" staat op mijn todo (ipv
> done) lijstje.

Done is het nog lang niet hier, maar voorlopig staat het op de wip lijst nu
:)

> Je hebt altijd (ook) link-local adressen op je lokale subnet, en gebruikt
> die als next hop. Ik neem aan dat als de destination niet een link-local
> adres is, het device dan "echte" adres als source gebruikt.

Het bestaan van link-locals kende ik, maar ik weet niet beter dat ze alleen
als special-purpose adres worden gebruikt in oa het ND proces.

> De achtergrond is dat in IPV6 er geen ARP (tussen laag 2 en 3 in) is, maar
> Neighbour Discovery (+evt Route Advertisement), die wel "puur" op laag 3
> zitten, op basis van link-local adressen en een koppeling naar mac
> adressen.

Check. Ik zie nu ik er naar kijk ook pas dat mijn Mac gewoon een
linklocal adres als gateway heeft geinstalleerd en dat werkt, het zal
zo bedoeld zijn. Als ik echter de default handmatig naar het global
adres van mn router zet dan werkt dat ook.

Hieruit concludeer ik dus voorzichtig dat je HSRP gewoon veilig met
linklocals kan gebruiken en aangezien die toch altijd op basis van het MAC
adres zijn je net zo goed het 'autoconfig' keyword kunt gebruiken
(autoconfig fabriekt zelf het link-local op basis van de prefix en het mac
adres).

Arjan