[Nlnog] help help CEE 32A -> 2 * 16A conversie nodig

Boudewijn Visser bvisser-nlnog at xs4all.nl
Wed Feb 18 18:55:47 UTC 2009

> /me heeft hiervoor geleerd.

Ha, een echte expert in de zaal !

> Dat kan maar...

> ... dat mag niet zomaar. De regel is dat iets dat voor een bepaalde
> stroomsterkte geschikt is bevonden niet met een hogere stroomsterkte
> mag worden gezekerd. Zekeringen zijn er om te voorkomen dat teveel
> stroom te veel warmte (lees brand) veroorzaakt.

Logisch en terecht, maar Bert schreef dat zijn 16A stekkers al op 16A
gezekerd waren.
Ook in het woonhuis-groepenkast voorbeeld is er een pad tussen de 35A GEB
zekering, en de 16A groepszekeringen.

Denk,denk, Ah, OK: dan lijkt de logische regel me dat het pad tot aan de
lagere zekering de maximale stroom van de voedingskant aan moet kunnen.
Met die koper railzen in de groepenkast zal dat ook vast wel opgaan.

In Bert's geval zal dat dan neerkomen op dik draad (4mm^2 ?) van de 32A
tot aan de 16A zekeringen.

> En wat als het meer is? Bijvoorbeeld door een storing of latere
> mutaties en het 16A spul wordt te heet?

Zijn 16A lijnen waren individueel gezekerd (op 16A). Maar het is inderdaad
wel beter (en vast verplicht) om te zorgen dat er niks kan wijzigen in die
verdeelstap van 32A naar 16A, en niemand een 16A snoer [later/anders] gaat
gebruiken wat aan een 32A voedende kant hangt.

Met 2.5mm^2 aderdoorsnede kom je toch al een heel eind google-de ik, de
maximale stroom daarbij is 27A volgens de norm; Maar je moet naar 4mm^2 om
tot 36A te mogen gaan.

Anyway, bij elkaar is het advies toch "bel een installateur of zoek naar
kant en klaar in een goede bouwmarkt", maar altijd wel boeiend om na te
denken over hoe dingen werken. (en dus hoe moeilijk/duur oplossingen al of
niet mogen zijn).

Boudewijn

[..]