[Nlnog] help help CEE 32A -> 2 * 16A conversie nodig

Arien Vijn arien.vijn at ams-ix.net
Wed Feb 18 21:34:47 UTC 2009

On 18 Feb. 2009, at 7:55 PM, Boudewijn Visser wrote:

> Logisch en terecht, maar Bert schreef dat zijn 16A stekkers al op 16A
> gezekerd waren.

Ik neem aan verder op. Dus stekker-snoer-zekering. In stekker en snoer
zit het probleem. Die zijn mogelijk niet veilig te gebruiken als ze
zijn gezekerd op 32A.

> Ook in het woonhuis-groepenkast voorbeeld is er een pad tussen de
> 35A GEB
> zekering, en de 16A groepszekeringen.
>
> Denk,denk, Ah, OK: dan lijkt de logische regel me dat het pad tot
> aan de
> lagere zekering de maximale stroom van de voedingskant aan moet
> kunnen.
> Met die koper railzen in de groepenkast zal dat ook vast wel opgaan.

Exact. Er zijn wel een uitzonderingen op mogelijk (zie antwoord op
Alex) maar daarvoor moet gerekend worden.

> In Bert's geval zal dat dan neerkomen op dik draad (4mm^2 ?) van de
> 32A
> tot aan de 16A zekeringen.

De draaddikte is niet zo eenduidig, Die hangt af van de warmteafvoer,
de maximale temperatuur van de isolatie, het geleidende materiaal
(meestal koper) en de maximale duur van een eventuele kortsluiting.

> Zijn 16A lijnen waren individueel gezekerd (op 16A). Maar het is
> inderdaad
> wel beter (en vast verplicht) om te zorgen dat er niks kan wijzigen
> in die
> verdeelstap van 32A naar 16A, en niemand een 16A snoer [later/
> anders] gaat
> gebruiken wat aan een 32A voedende kant hangt.

Vanwege die individuele zekering zou het me niet verbazen als het
meegeleverde snoer geschikt blijkt voor hogere nominale stromen dan
16A. En anders is dat vast wel te veranderen.

> Met 2.5mm^2 aderdoorsnede kom je toch al een heel eind google-de ik,
> de
> maximale stroom daarbij is 27A volgens de norm; Maar je moet naar
> 4mm^2 om
> tot 36A te mogen gaan.

Zoals gezegd het is niet zo eenvoudig te stellen. Hoe dikker het koper
hoe meer stroom maar de bovengenoemde factoren spelen ook een rol. Al
met al gaat het erom dat de isolatie niet te warm wordt.

> Anyway, bij elkaar is het advies toch "bel een installateur of zoek
> naar
> kant en klaar in een goede bouwmarkt", maar altijd wel boeiend om na
> te
> denken over hoe dingen werken. (en dus hoe moeilijk/duur oplossingen
> al of
> niet mogen zijn).

Bouwmarkt-dingen zijn vaak 3 fase. Y-kabel is niet zomaar toegestaan.

-- Arien