[Nlnog] Virbl, de NLWhitelist en telefoontjes

Mark Schouten marks at bit.nl
Wed Sep 10 14:55:58 UTC 2008

On Wed, 2008-09-10 at 16:36 +0200, Maarten te Paske wrote:
> - Wat is er precies veranderd waardoor er ineens weer entries in de
>   database bijkomen? Is er iets veranderd aan de de techniek of wellicht
>   de voorwaarden om gelist te worden?

De voorwaarden zijn gelijk gebleven. De code is herschreven, en er zijn
nu vrijwel geen errors bij het parsen. In de loop van de jaren waren er
ook wat 'feeders' die andere producten waren gaan draaien waardoor we
het niet goed oppakten. In een stoffig hoekje dus. Niet zo netjes, we
willen het graag weer goedmaken.

> - Indien er inderdaad iets is gewijzigd, is het dan wel verstandig om
>   die lijst onder dezelfde naam te herintoduceren?

Niet dus.

> - Is verspreiding van virussen per e-mail nog wel een concreet probleem?
>   Ik kan de oude virbl stats niet meer vinden, maar ik kan mij
>   herinneren dat de "hitcount" het afgelopen jaar rond de 0% lag.

Zie: http://virbl.bit.nl/why.php . Het aantal viri dat weer via email
gaat loopt ontzettend op.

> Wat betreft die telefoontjes; ik denk dat dit verzoek aan nlnog@ weinig
> zal helpen. Het zullen de helpdeskmedewerkers bij ISP's zijn die
> doorverwijzen, en ik neem aan dat zij deze lijst niet lezen.

Ik hoop dat de mede nl-noggers zich geroepen voelen om dit mailtje de
rest van de organisatie in te sturen. Het is voor helpdeskers ook wel
zinnige info om te hebben.

Ik ben hard aan het typen. :)

--
Mark Schouten, Unix/NOC-engineer