[Nlnog] Virbl, de NLWhitelist en telefoontjes

Maarten te Paske maarten at tepaske.net
Wed Sep 10 14:36:05 UTC 2008

On Wed, Sep 10, 2008 at 04:21:29PM +0200, Teun Vink wrote:

> Op verzoek van m'n collega Mark, die (nog?) geen post rechten heeft op
> deze lijst stuur ik jullie even een mailtje van hem door over Virbl:

<knip lap tekst>

Bedankt voor (het doorsturen van) deze uitleg. Maar het roept bij mij
wel een paar vragen op:

- Wat is er precies veranderd waardoor er ineens weer entries in de
  database bijkomen? Is er iets veranderd aan de de techniek of wellicht
  de voorwaarden om gelist te worden?

- Indien er inderdaad iets is gewijzigd, is het dan wel verstandig om
  die lijst onder dezelfde naam te herintoduceren?

- Is verspreiding van virussen per e-mail nog wel een concreet probleem?
  Ik kan de oude virbl stats niet meer vinden, maar ik kan mij
  herinneren dat de "hitcount" het afgelopen jaar rond de 0% lag.

Wat betreft die telefoontjes; ik denk dat dit verzoek aan nlnog@ weinig
zal helpen. Het zullen de helpdeskmedewerkers bij ISP's zijn die
doorverwijzen, en ik neem aan dat zij deze lijst niet lezen.

Als laatste: vanochtend kwam ik op een andere mailinglist juist een
geval tegen van iemand die was gelist. Op de virbl website stond een
melding dat het project op dit moment wordt herzien, maar zonder datum.
Voor hetzelfde geld is het dan zo'n "dode" melding die nooit meer
verdwijnt :)

Groet,

Maarten