[Nlnog] SIDN nameservercheck

Maurice Sienema sienema at io.nl
Tue Oct 17 16:00:17 UTC 2006

> Kijk voor de grap eens wat voor debiele eisen .za heeft als je het  wil
> hebben over technisch onkundige bemoeienis met nameserver- configuratie
> bij ISP's.
>
> (Niet lang geleden was een van de eisen dat de nameservers  authoritative
> zijn voor de hele .in-addr.arpa zone voor de /24 waarin  hun eigen
> IP-adres ligt.)

Precies, dus komen we weer precies bij mijn eerste vraag, wat is de
technische noodzaak voor deze controles.

> Ontken je dat SIDN een verantwoordelijkheid heeft voor het correct
> draaien van de nl. zone?  Nogmaals, een minimale controle of
> veranderingen die ze opnemen in de zone technisch wel een beetje  kloppen
> vind ik wel op z'n plaats.

voor de CLD .nl  is uiteraard SIDN verantwoordelijk, maar voor de subdomains
ervan niet, ze worden toch ook niet voor niets gedelegeerd naar andere
nameservers. Met die controle op zich heb ik ook geen problemen, maar wel
met de manier waarop die wordt toegepast, een waarschuwing geven van
misstanden lijkt me gepaster dan een afwijzing van de aanvraag, zoals ze
bijvoorbeeld wel doen voor de waarden in de SOA records.

Maurice