[Nlnog] SIDN nameservercheck

Romeo Zwart Romeo.Zwart at ams-ix.net
Tue Oct 17 21:19:31 UTC 2006

Maurice Sienema wrote:

[...]

> voor de CLD .nl  is uiteraard SIDN verantwoordelijk, maar voor de
> subdomains ervan niet, ze worden toch ook niet voor niets gedelegeerd
> naar andere nameservers. Met die controle op zich heb ik ook geen
> problemen, maar wel met de manier waarop die wordt toegepast, een
> waarschuwing geven van misstanden lijkt me gepaster dan een afwijzing
> van de aanvraag, zoals ze bijvoorbeeld wel doen voor de waarden in de
> SOA records.

Ik denk dat je met je laatste opmerking raakt aan de crux van de
zaak. De (in)correctheid van de diverse waardes in SOA records
heeft, in potentie, impact op het functioneren van de globale
gedistribueerde database die ook wel bekend staat als het Domain
Name System.

Bijvoorbeeld, fout gekonfigureerde velden in een SOA kunnen een
onnodige verhoging van de query rate op DNS servers opleveren. Dat
kan vervelend zijn voor de servers van het domain waar het om gaat
(en dat is idd je eigen zaak), maar dit heeft vanzelfsprekend ook
impact op de domainservers die 'hoger in de boom' zitten. Waarmee de
foute configuratie van een subdomein opeens een zaak van het gehele
Internet geworden is.

MAW het controleren van de basics in de server setup van
gedelegeerde domeinen behoort tot de good housekeeping rules voor
een domeinbeheerder.

Dat gezegd hebbende... ben ik het volkomen eens met Steven's reactie
eerder vandaag; voor SIDN is dit waarschijnlijk meer een religieus
ritueel dan dat er iemand verder ooit over nagedacht heeft sinds PB
met pensioen is. :-D

Romeo