[Nlnog] DNS software

Pim van Pelt pim at bit.nl
Thu May 18 08:32:13 UTC 2006

On Thu, May 18, 2006 at 10:09:58AM +0200, Boudewijn Visser wrote:
[over djbdns dnscache]
> Eerste voor de hand liggende optie is om die 200 wat groter te maken, naar
> 1000.
Hij staat bij ons al zo hoog of zelfs hoger dan dat. Het probleem is
hierbij dat er geen huishouding in het array gebeurt, dus hoe langer je
de lijst maakt, hoe harder het CPU gebruik gaat stijgen, en het probleem
wordt niet opgelost op een drukke resolver IMO. Bij 2000 worden bij hoge
queryload (hoog is in mijn ogen >1kqps) veel queries tientallen
milliseconden langer dan strict noodzakelijk, omdat alle operaties op
inkomende en uitgaande queries dan lineair door die lijst moeten lopen
en de complexiteit O(^2) maakt (1000qps * avg(2000)) is al gauw > 1M
iteraties per seconde, terwijl dit heel prima ook O(1) kan en lineair
groeit bij queryload in plaats van exponentieel. Kun je het hier mee
eens zijn, denk je ?

> Je zou een recompile voor meer uitstaande queries als quick fix kunnen
> gebruiken.
Thanks for the tip, maar dat gaat 'm niet worden vrees ik.

BIT BV / Ing P.B. van Pelt
PBVP1-RIPE (PGPKEY-4DCA7E5E)