[Nlnog] DNS software

Boudewijn Visser bvisser-nlnog at xs4all.nl
Thu May 18 08:09:58 UTC 2006

> On Wed, May 17, 2006 at 01:01:09PM +0200, Boudewijn Visser wrote:

[knip vragen etc]

> We draaien FreeBSD 4.11 en per server hebben we 4 dnscache instanties,
> waarvan de grootste 300MB is en ongeveer 1000qps krijgt. djbdns gebruikt
> IIRC een statisch en ongesorteerd array van lengte 200 voor het opslaan
> van uitstaande queries. Hij gaat bij hoge uitstaande waarden relatief
> lomp door de lijst heen op zoek naar (a) de oudste query en (b) een leeg
> slot. Vindt hij geen leeg slot, dan vervangt de nieuwe query de oudste
> en de originele vrager heeft dan pech.

Een snelle blik op de source en google laat dat zien je inderdaad default
200 uitstaande UDP queries kunt hebben.
Als je de pech hebt dat een fors aantal queries relatief lang in deze
queue blijven bezetten (omdat ze naar iets vragen wat een timeout, of
traag antwoord geeft) kan die vollopen en moet dnscache queries gaan
droppen.

Eerste voor de hand liggende optie is om die 200 wat groter te maken, naar
1000.
uit google :
[http://www.tnpi.biz/internet/dns/dnscache-article.shtml ]
Array van 1000 lijkt me nog steeds een getal waarbij de manier van zoeken
geen echt groot probleem is.

Maar goed, je onderstaande plannen en wensen zijn zeker valide argumenten
om naar andere opties te kijken.
Je zou een recompile voor meer uitstaande queries als quick fix kunnen
gebruiken.

Boudewijn