[Nlnog] Virussen

Boudewijn Visser bvisser-nlnog at xs4all.nl
Fri May 21 20:09:04 UTC 2004

> Verschil van definitie. Ik zie bewust misbruik (cracking, spamming) als
> abuse, maar mijn moeder die zich niet bewust is van een virus op haar

Hoe zie je dan een open proxy/ spam trojan bij een klant ? M.i. vrijwel
hetzelfde als een virus infectie, en gaat er gewoonlijk ook mee samen.

> pc'tje hoort imho niet afgesloten te worden onder de noemer 'abuse'. Ze
> pleegt geen misbruik, ze is hoogstens (understatement, ik gaf
> haar voor haar recente verjaardag het boek "windows xp voor
> senioren) clueloos.

Evenzeer is het moeders PCtje wat de rotzooi het net op stuurt.
En het is m.i. zeker de verantwoording voor de ISP om ervoor te zorgen dat
uit des ISPs netwerkreeksen zo min mogelijk rotzooi gespuid wordt.
Liefst pro-actief, maar *zeker* reactief.

Dat je ervoor kiest om de LART wat harder te hanteren voor bewuste
crackertjes dan voor clueloze klanten is je keuze, maar m.i. mag de rest
van de wereld zeker verwachten dat moeders PC geen verdere overlast geeft.

Of dat ingevuld wordt door afsluiten, bellen, monteur langssturen (yeah,
right), of in een quarantaine netje zetten of wat dan ook is de eigen
keuze van de ISP. Als het maar als resultaat heeft dat die klant stopt met
het veroorzaken van overlast.

[...]

> _dat_ zei ik niet.

Gelukkig.