[Nlnog] UPS-en

Alex Bik alex at bit.nl
Thu Jul 3 15:39:23 UTC 2003

On Thu, 3 Jul 2003, Erik Bais wrote:

> Wegen de kosten welke je maakt om een DC zelf op te zetten incl het
> beheer hiervan ( buiten het beheer van je servers / service ) wel op
> tegen de voordelen.

Wat ons betreft: Zeker.

> Het kost een godsvermogen om een geconditioneerde omgeving te krijgen
> ( en te houden ) met alle ellende welke al reeds gepasseerd zijn
> alleen al over de voordelen/nadelen van een No-Break stroom systeem..

Yep. Onze laatste colo ruimte heeft ongeveer 200K in euro's gekost
(55m2).

> Ik heb nog niemand over een stand-by generator gehoord en de daarbij
> behorende Full contracten voor bijvulling van je tank als het
> daadwerkelijk nodig is .. om maar eens wat te noemen ..

Dat is het kleinste probleem. Zo'n ding huur je gewoon bij
$aggregatenboer. Bijvullen is helemaal geen issue, zo'n ding draait een
paar dagen op een tank diesel. Tegen die tijd heb je dus echt wel iemand
gemobiliseerd om het ding bij te komen vullen.

Wij hebben een 100KVA dingetje staan van Bredenoord. We betalen er een
paar honderd euro per maand voor. Het aansluiten en het schakelpaneel om
hem automatisch te laten starten heeft iets van 5K gekost geloof ik.

> We zijn toch ISP's ? en geen gecondicioneerde housing experts ?

Daar sla je wat mij betreft de spijker precies op z'n kop, maar dan van
de onderkant :)

Ik vind dat _juist_ iets wat je als ISP hoort te regelen voor jezelf. Om
heel eerlijk te zijn: Mannetjes die bij telecity 2 een suite huren, een
transit touwtje uitrollen naar $carrier, op zolder een kantoor inrichten
en zichzelf vervolgens ISP noemen krijg ik altijd een beetje het Martijn
Bevelander gevoel bij.

Hoe wil je als serieuze ISP in godsnaam fatsoenlijke diensten aanbieden
aan je klanten als je voor alles maar dan ook alles afhankelijk bent van
derden?

> Waarom zet je je zooi ( routers / servers ) niet in een datacenter van
> een ander en laat je het hun probleem zijn ? Meer cooling nodig, hun
> probleem, meer stroom capaciteit nodig, hun probleem ...

Je kunt er ook voor kiezen om reseller te worden van een bestaande ISP.
Dan is het jouw probleem ook niet als er wat stuk gaat.

> Er is momenteel dusdanig veel DC ruimte beschikbaar in Amsterdam en
> omstreken dat het bouwen/hebben van een eigen housing omgeving volgens
> mij echt niet opweegt tegen het inhuren hiervan.

In Amsterdam misschien niet, maar wie wil er nu in Amsterdam zitten?
Klote stroomvoorziening en kilometers lange files. Ik ben blij dat onze
spullen gewoon hier in Ede staan.

> Ik weet het, het is een heel eind rijden vanuit Duitsland naar de
> bewoonde wereld, maar de meeste dingen zijn prima remote / oob te
> doen.

De meeste dingen ja. Hoe wil je tapes wisselen? Hoe ga je de boel fixen
als het een keer echt naar de klote is?