[Nlnog] Eigen DC of nie ( was UPS-en )

Erik Bais erik at is.nl
Thu Jul 3 20:02:05 UTC 2003

Hi Alex,

>Ik vind dat _juist_ iets wat je als ISP hoort te regelen voor jezelf. Om
>heel eerlijk te zijn: Mannetjes die bij telecity 2 een suite huren, een
>transit touwtje uitrollen naar $carrier, op zolder een kantoor inrichten
>en zichzelf vervolgens ISP noemen

>Je kunt er ook voor kiezen om reseller te worden van een bestaande ISP.
>Dan is het jouw probleem ook niet als er wat stuk gaat.

Het verschil is schaalgrote .. Op een bep. moment wordt het intressanter
namelijk om bep. dingen zelf te doen. Voor 3 domeintjes wordt je geen lid van
SIDN .. Wordt je geen RIPE lir, ga je niet peeren op de AMS-IX, heb je geen
dubbele routers staan en 24 * 7 support ingeregeld.

Ik denk dat er een duidelijk verschil is tussen de grote van ISP's waar jij
naar refereerd en de bedrijven waar we het hier nu over hebben..

Ik kan me gelukkig niet al te best inleven in hoe MB zich voelt atm..

Het andere verschil tussen wat jullie en wij bijvoorbeeld doen, is een andere
scheidslijn in wat we als strategisch beschouwen. Waar zijn wij goed in en
waar zijn andere goed in.
Wij hebben bijvoorbeeld geen electro techneuten in dienst. Wel technische
mensen. Ander voorbeeld zelfde verhaal .. DSL ..
Wij kopen ( net als jullie ) diensten in van BBNed ..  Waarom .. Het is
voordeliger en ondanks alle ellende die je wellicht met ze heb, toch
goedkoper dan het zelf 250+ DSLAM's in te richten.
Er komt een kantelpunt waar het goedkoper/ intressanter wordt om dit zelf te
gaan doen, maar die schaalgrote hebben we niet atm.

>In Amsterdam misschien niet, maar wie wil er nu in Amsterdam zitten?
>Klote stroomvoorziening en kilometers lange files.

Goed punt.. Vandaar dat je je management ook wellicht iets anders hierop
insteld. Wij komen ongeveer 1 keer per week in het DC.
We gebruiken OOB management om de servers te image'n, uit/aan zetten dmv KVM
over IP switches etc.

>De meeste dingen ja. Hoe wil je tapes wisselen? Hoe ga je de boel fixen
>als het een keer echt naar de klote is?

Idd de meeste dingen.  HD of Mainboards enzo wisselen kunnen zelfs wij niet
remote ... Daar heeft Ome Bill nog geen toplossing voor gevonden ... /darn..
Ook hier is het weer een afweging, zet je zelf spare's op stock/online of
neem je een 24 * 7 keer X uur contract.
Tapes verwisselen daar heb je changers voor en dan kan je het wel een weekje
zonder DC bezoek uitzingen.
Voor onszelf zijn we hier al lang van af gestapt ivm de hoeveelheid data op
de servers en maken we backups' op online NAS systemen ( welke weer een
backup maken naar het 2de DC ruimte van ons via een ring )
Want een backup maken is leuk, maar een werkende restore is waar het om
gaat.. En tapes hebben te vaak lees / schrijf problemen ..

Met vriendelijke groeten,

Erik Bais

-------- I S - I N T E R N E D - S E R V I C E S - B V --------
domeinregistratie - webhosting - colocating - dedicated servers
www.is.nl         -        info at is.nl       -    T: 0299-476185
Weberstraat 50    -          1446 VV        -         Purmerend