[Nlnog] marriott blockte andermans wifi

Arjan van der Oest arjan at vanderoest.net
Wed Oct 8 09:42:08 UTC 2014

Stefan,

On 8 Oct 2014, at 10:48 , Stefan de Kooter <sdekooter at proxsys.nl> wrote:

> Is zeker een interessante kwestie. Het hele verhaal had denk ik niet zo ge?scaleerd indien er een normale eindgebruikersprijs voor wifi -toegang had worden berekend. Door een prijs tot 1000$ per eindgebruiker te rekenen wordt de groep die zelf een hotspotje opzet een stuk groter dan de mensen die dit doen 'omdat-het-kan'.

Daarbij heb ik in heel wat hotels in de VS gezeten deze zomer, van budget tot 4 sterren, en overal is de Wifi praktisch onbruikbaar. Hilton LAX? Ruk. The Mirage, LAS? Ruk. (sappig detail: in LAS hotels betaal je per dag een forse 'Resort-fee' bovenop je kamerprijs, men praat dit goed door argumenten als 'gebruik wifi' aan te voeren. Ergo, je betaalt er dik voor). Ik heb me in de VS moeten 'redden' door een AT&T SIM te kopen met een paar gig aan data erop. Hotels verpesten het zelf, je kunt niet een AP'tje op een DSL lijntje hangen en dan hopen dat het hele hotel lekker gaat wifi'en voor een tientje per uur.

Zeker op spitsuren en met name op de kamers is het vaak bizar ruk. De enige redelijk goede implementatie die ik ken is waarbij de TV in de kamer als minihotspot functioneert. Als ik me niet vergis heb ik deze eens gezien in het Hilton in Reykjavik.

> Ik weet dat de Erasmus Universiteit het ook niet toestaat wanneer huurders op de campus een eigen wifi -netwerk willen opzetten. Of je in een huurcontract wel het gebruik van een frequentiespectrum kunt vastleggen...?

In veel datacenters is het ook niet toegestaan. EVO heeft alle partijen gesommeerd om de Wifi uit te schakelen, maar deed dit onder het mom van eventuele impact op de servers die het kon hebben.

Arjan