[Nlnog] marriott blockte andermans wifi

Stefan de Kooter sdekooter at proxsys.nl
Wed Oct 8 08:48:00 UTC 2014

Is zeker een interessante kwestie. Het hele verhaal had denk ik niet zo ge?scaleerd indien er een normale eindgebruikersprijs voor wifi -toegang had worden berekend. Door een prijs tot 1000$ per eindgebruiker te rekenen wordt de groep die zelf een hotspotje opzet een stuk groter dan de mensen die dit doen 'omdat-het-kan'.

Ook zijn de mensen die wel een astronomisch bedrag neerleggen er niet happy mee wanneer die toegang niet goed werkt doordat het frequentiespectrum vol zit met andere hotspots (en/of BYo-magnetrons/dect/fotocameras) van andere gasten.

Hoever mag een hotel/congrescentrum/bedrijf er dan wel in gaan om zijn wifi-dienst beschikbaar te houden? Sowieso zullen ze er iets over moeten communiceren (ergens in 50 + pagina's gebruikersvoorwaarden?) en daarin duidelijk maken aan welke regels gasten zich moeten houden. Of het in Nederland rechtsgeldig is wanneer ik mijn gasten verbied zelf gebruik te maken van een licentievrije band betwijfel ik zeer. In de 'Staat van de Ether 2013' van Agentschap Telecom staat dat er op meldingen over verstoringen in de licentievrije band normaal niet wordt geacteerd tenzij er sprake is van 'grote maatschappelijke of economische impact'.
https://www.agentschaptelecom.nl/sites/default/files/staat_van_de_ether_2013.pdf (pagina 50)

Ik weet dat de Erasmus Universiteit het ook niet toestaat wanneer huurders op de campus een eigen wifi -netwerk willen opzetten. Of je in een huurcontract wel het gebruik van een frequentiespectrum kunt vastleggen...?