[Nlnog] Nederlandse vertaling rfc 2119

Marco Hogewoning marcoh at marcoh.net
Thu Mar 26 19:27:18 UTC 2009

On Mar 26, 2009, at 8:04 PM, Niels Bakker wrote:

> Ik heb geen inzage in de discussie.  Wat is de context?  Hopelijk
> dat een nameserver een A en/of een AAAA record moet hebben?

Nou de discussie is waarom het niet lukt om een nameserver op te geven
die alleen een AAAA adres heeft, zie bijv marcoh.net met
ns6.marcoh.net. Dat lijkt te maken te hebben met "Technische eisen
voor registratie van .nl-domeinnamen" waarin onder 4 staat:

4. De voor opname in de .nl zone file opgegeven nameservers dienen
vanaf het hele internet bereikbaar te zijn via IPv4 en bij voorkeur
ook via IPv6.

Ik kan geen reden bedenken waarom dat zo zou moeten zijn, die vraag
heb ik inmiddels aan SIDN gesteld (als er antwoord komt laat ik het
weten). Vanuit die discussie, die zoals al altijd weer breder is
geworden als waar hij begon, riep iemand iets over interpretatie en
dat zette me aan het denken.

Maar op zich laat het SIDN document weinig aan ruimte, die eis gaat
simpelweg over en is op lange termijn niet houdbaar want er is geen
garantie dat ik in de toekomst nog v4 adressen zou hebben of op zou
kunnen eisen op basis van het simpele feit dat ik een nl domein wil
hosten.

MarcoH