[Nlnog] IPv6 router software

Boudewijn Visser bvisser-nlnog at xs4all.nl
Wed Jan 21 19:43:06 UTC 2009

[IPV6 support]

> Curieus, want volgens mij kan de 3745 het wel.

Andere BU waarschijnlijk, want ondanks de dichtbije modelnummers een heel
ander apparaat.

3550/3560/3750 : relatief low-end L3 switches. Wel support (in het 'dure'
EMI software image) voor BGP (en OSPF,EIGRP en RIP), maar veel te kleine
TCAM (max 12K routes, aimgh) voor een volledige (IPV4) routing table.
Hoewel de keuze om bepaalde routing protocol features al dan niet te
implementeren puur een keuze is, bepalen de mogelijkheden van het hardware
platform natuurlijk wel of dat ook zinvol is.
Dwz: als de klanten die BGP+IPv6 nodig hebben om andere redenen (zoals
kleine TCAM) deze switches op weinig plekken zinvol kunnen gebruiken zal
zo'n feature niet snel geimplementeerd worden.

3725/3745 , 18xx/28xx/38xx,36xx : echte (software based) routers, dus veel
features mogelijk, eigenlijk alleen beperkt door hoeveelheid ram/flash
voor IOS en (daarmee) de business keuzes welke features voor kleinere
modellen meegecompileerd worden. Niet vreemd dat vrijwel alle IOS features
op deze modellen (iig de grotere) beschikbaar zijn.

(andere modelnummer overlap : 4500 : heel oude modulaire access router, of
midrange serie Catalyst switches. De oude router zwerft nog in veel
testlabs als frame switch bv. )

Boudewijn