[Nlnog] Atrivo/Intercage brandje naar ams-ix ?

Marco Hogewoning marcoh at marcoh.net
Wed Sep 24 09:27:01 UTC 2008

On 24 sep 2008, at 11:03, Alex Bik wrote:

> Waarom al die moeite doen terwijl je ook gewoon een discard route kan
> typen? Waarschijnlijk is dat nog veel effectiever ook, omdat je het
> verkeer dan wel naar je toetrekt (en dropt), terwijl je het aan iemand
> anders overlaat als je depeert. Depeeren heeft pas effect als iedereen
> meedoet, filteren heeft meteen resultaat.

Dat snap ik, kan al jaren..kon met Intercage ook. Waar het om gaat is,
zoals Rejo ook al aan gaf, dat wel degelijk ook anders kan. Waarbij
het opvoedkundige effect volgens mij groter is, zeker naar upstreams
toe. Met een filter blok je alleen de offender, door de upstreams aan
te pakken dwing je in feite de 'gemeenschap' een meer kritische
houding aan te nemen ten opzichte van hun klanten waardoor je mogelijk
voorkomt dat er nieuwe gevallen bij komen of dat wanneer dat gebeurd
er sneller ingegrepen wordt.

Om een vergelijking te trekken, je kan een overlastgever opzadelen met
een dijkverbod of een pandje dichttimmeren, je kan ook het hele
imperium door de wet BIBOB halen en zorgen dat de achterliggende
holding op de knieeen gaat.

Groet,

MarcoH