[Nlnog] Virbl, de NLWhitelist en telefoontjes

Erik Bais erik at bais.name
Wed Sep 10 18:29:12 UTC 2008

Als ik mij niet vergis en mijn geheugen mij niet al te veel in de steek laat, was het originele idee van VIRBL om met name de PC's uit met name access ( DS/kabelL etc )  netwerken te pakken en was de target niet om de servers van collega ISP's te blacklisten.

Vandaar ook de mogelijkheid om aan te geven wat je eigen mailservers zijn.

Als je ook kijkt op de VIRBL lijst, zal je ook zien dat de meeste IP's die op de lijst staan in dit soort netwerken staan ivm virii / backdoors op home PC's die vrijelijk staan te mailen op het boze internet.
Deze drone PC's zijn meestal redelijk 'dom' in hun mail patroon, maken geen gebruik ( meestal ) van ISP hosted mailservers maar localhost en volgen niet echt de standaarden zoals retries.. ( vandaar dat greylisting hoe irritant het ook is, zo effectief is tegen dit soort )

Klopt dit idee globaal nog steeds met waarom VIRBL nog steeds loopt of zijn er momenteel ook andere motieven ?

Erik Bais