[Nlnog] Virbl, de NLWhitelist en telefoontjes

Alex Bik alex at bit.nl
Wed Sep 10 14:55:48 UTC 2008

On Wed, 10 Sep 2008, Jeroen Wunnink wrote:

> Maar wellicht is het doorverwijzen naar BIT ook wel een goede optie
> zolang er geen mogelijkheid bestaat de gewenste 'shared' servers te
> laten whitelisten.

Wat de criteria zijn om op de lijst te komen is al jarenlang
ongewijzigd. Die criteria staan al vanaf het prille begin op de site. Er
zijn mensen die dat goede criteria vinden, en op basis daarvan besluiten
mail te weigeren van hosts die gelist zijn. Dat is een ieders eigen
keuze. Wij verplichten niemand de lijst te gebruiken, we stellen hem
alleen samen. Als een gebruiker problemen heeft met het feit dat zijn
mail door een of andere mailserver geweigerd wordt, lijkt het me dan ook
niet meer dan logisch dat hij/zij zich richt tot de beheerder van die
mailserver. Het is *zijn* keuze om de mail niet aan te pakken, niet die
van ons. Wij merken alleen op dat er vanaf een bepaald IP meer dan eens
binnen 24h een virus is verstuurd.

En dat met het gebruik van smarthosts: Ik heb niet de indruk dat je dat
serieus overwogen hebt. Waarom wil je met alle geweld zelf mail relayen,
maar ben je niet bereid om a) de mail te scannen of b) de consequenties
te aanvaarden van het ongescand forwarden van andermans e-mail?

We leven nu eenmaal in een tijd dat iedereen zijn/haar steentje bij zal
moeten dragen aan het bruikbaar houden van e-mail als
communicatiemedium, omdat er nu eenmaal lieden zijn die er graag en veel
misbruik van maken. Als je niet bereid bent om die bijdrage te leveren,
kun je misschien beter geen mailserver beheren.

just my 2cts.

--
Met vriendelijke groet,
Alex Bik,