[Nlnog] Vraagje mbt logging en kosten ivm Bewaarplicht ...

Pim van Stam pim at vanstam-ict.nl
Tue Nov 4 10:17:14 UTC 2008

On Tue, 2008-11-04 at 11:03 +0100, Erik Bais wrote:
> [...]
> zoeken.
>
> Mijn aanname is dat het noodzakelijk is om compliant op te slaan,
> omdat anders de none-repudiation van de bewijslast in geding gaat
> komen. ( de isp moet kunnen bewijzen dat er niet met de gegevens
> geknoeid is.) Hierdoor heb je storage nodig die duurder is dan wat je
> normaal voor operations gebruikt.
> Dit zou je kunnen bewijzen dat je tussen een moord op een locatie
> eerst een kinderfeestje gaat geven en met een voetbalteam naar binnen
> gaat, waarna je dan pas het NFI naar sporen gaat laten zoeken.

Volgens mij hoeft de ISP niet te _bewijzen_ dat je er niet mee gerommeld
hebt. Je mag het gewoon niet doen (wet is wet). Bij een bevraging door
de politie moet de politie/ULI ervoor zorgen dat het bewijsmateriaal
read-only wordt opgeslagen. Of wordt hierover iets in het BBGT (besluit
beveiliging gegevens telecom) vastgelegd?

> Het idee van de overheid is om de opslag centraal te regelen, als
> tegenargument dat dit alles zo duur gaat worden. Dit gaat een grote
> inbreuk op de privacy zijn, omdat er dan zonder verdachtmaking en
> toetsing van de ISPs door de gegevens gezocht kan worden.

In het wetsvoorstel staat dat het niet centraal geregeld wordt. Wie wil
het dan alsnog centraal regelen?

> Voor de mensen welke dit zouden willen, kan ik wel een voorbeeld
> mailen hoe dat technisch op te lossen is naar aanleiding van een
> technische oplossing om deze machtsbalans in stand te houden en toch
> de overheid voor de meeste kosten op te laten draaien. Stuur mij even
> een mailtje voor dat design, dan stuur ik dat even buiten de maillist.
> Aangezien ik vandaag terug naar Dubai vlieg vanuit Amsterdam, zal dit
> dus morgen worden voor die reply.

Hierbij.

> [...]
> hun info qua opslag noodzaak zou kunnen mailen, gaarne.
>
> De gegevens zijn redelijk goed te comprimeren, maar daar wil ik in
> eerste instantie niet vanuit gaan. ( ivm none-repudiation en
> doorzoekbaarheid ) Als dit wel toegestaan is, dan kan dat later wel
> bekeken worden.
>
> Qua http logging van websites ga ik een verschil maken van dedicated
> ( ISP owned / Managed hw) en shared hosting. Wat ik gezien heb is dat
> managed meestal meer logging produceerd dan een simpel shared hosting
> pakketje. ( 2 - 3 GB per dag tov 7MB avg. per dag )

http-logging? Sinds wanneer moet die opgeslagen worden voor
dataretentie?

Met vriendelijke groet,

Pim van Stam