[Nlnog] Mpls op evpn?

Boudewijn Visser bvisser-nlnog at xs4all.nl
Tue Mar 11 12:45:10 UTC 2008

> Ik zet een vraag door van een partij met wie ik veel samen gewerkt
> heb, maar zij zitten zelf niet op nlnog :) Volgens zijn zeggen kon KPN
> geen uitsluitsel geven. Ik verbaas me nergens over, hoewel het er bij
> KPN heel erg aan ligt met wie je praat. Ik heb vroeger wel eens met
> evpn gewerkt, maar heb er nooit MPLS over gedaan. Ik verwacht dat met
> name de MTU een probleem kan zijn, hoewel ik nog niet stil had gestaan
> bij het Ethertype.
>
> Maar niemand die uit ervaring kan spreken?

Het zal in elk geval redelijk ongebruikelijk zijn, zelf MPLS over EVPN
draaien.
Ik heb wat gevraagd onder mensen die bij KPN zitten of zaten;
Eerste antwoord is dat de MTU voor het Nortel OM1400 gebaseerde EVPN 1514 is;
(Er is ook een EVPN-NG (Next Generation) dienst met andere apparatuur).

Natuurlijk zitten er ook bij KPN best mensen die precies weten wat de
specs van een bepaalde dienst zijn; Het enige is dat het enige tijd &
moeite kan kosten voordat zo'n vraag ook bij die mensen is beland, via
account managers, customer support etc.
Voor een formele commitment wat de dienst kan (vs "wat op dit moment
werkt")  moet je natuurlijk dat pad op.
Ik zou dan de vraag niet formuleren als "kan ik mpls doen", maar welke MTU
is gegarandeerd, en is de dienst transparant voor alle valide ethernet
frames inclusief ethertype 0x8847/0x8848 .

(bofh techneut zou op "kan mpls" prima ja kunnen antwoorden, zolang je je
IP  mtu maar navenant kleiner zet tov de ethernet mtu ...)

Boudewijn