[Nlnog] GE koper network taps

Arjan van der Oest arjan at vanderoest.net
Fri Aug 22 19:15:19 UTC 2008

On Aug 22, 2008, at 8:34 PM, Robert van der Meulen wrote:

> Na (nog) wat meer googlewerk kwam ik uit bij 'n patent van Finisar
> (http://www.finisar.com/) , 'n bedrijf dat protocol analyse
> apparatuur en
> klassieke (10/100) taps maakt, voor 'n ZPL ('zero packet loss')
> tapbak:
> http://www.wipo.int/pctdb/en/wo.jsp?IA=US2006060917&wo=2007059509&DISPLAY=DESC
> In 't patent beschrijven ze 'n 'passieve tap' (tussen
> aanhalingstekens,
> aangezien 't ding wel powered is) die niet invasive is, in de zin
> dat de tap
> [...]

Dit patent beschrijft a) niet duidelijk dat het om een 100BaseT
oplossing gaat, men spreekt slechts van een ZPL splitter. Tevens is er
b) sprake van twee relais die tijdens de powered stage aangetrokken
worden en het signaal door de separator leiden. Indien de spanning
afvalt zal het relais omvallen en volgt er onherroepelijk een linkflap
volgens mij, omdat de beide hosts elektrisch (ook al is het kort) van
elkaar worden verbroken. Er kan dan toch geen sprake zijn van Zero
Packet Loss tapping?

In mijn optiek zou een dergelijke oplossing moeten werken zoals het
bij fiber of 100BaseTX gedaan wordt: A en B zijn hard met elkaar
verbonden en je lekt een klein deel van je optisch of electrisch
signaal naar een zijtak. Valt de spanning af dan blijven A en B hard
met elkaar verbonden.

Ook het uit elkaar vlechten van het 1000baseT Rx en Tx signaal van elk
aderpaar is een vrijwel onmogelijk opgave. Je ontvangt, waar je ook
luistert, een grote PAM-5 soep (het encoding scheme) waar je een
calculatie op moet loslaten op basis van wat je zelf stuurt. Stuur je
niets, dan kan je ook niets berekenen. Op bekende stukken van het
frame (de preamble, zoals jij al noemde) kun je wel rekenwerk
loslaten, maar daarna is het frame weer een grote wazige soep zonder
een bronsignaal. In het patent spreken ze van een probe aan een van
beide zijden maar dat kan je niet helpen: aan de A zijde hoor je
onherroepelijk ook het signaal van de B zijde. Tenzij je rekening gaat
houden met het feit dat het verzonden signaal van A eerder te horen is
aan de A zijde dan de B zijde en je deze verschuiving in tijd gaat
meenemen in je calculatie.  Ik gok dat de splitter dan onbetaalbaar
gaat worden.

Ergo: als ik een volkomen passieve en failsafe tap wil hebben ben ik
verplicht om naar fiber over te schakelen.

Arjan