[Nlnog] GE koper network taps

Robert van der Meulen nlnog at wiretrip.org
Fri Aug 22 18:34:50 UTC 2008

Hoi,
Quoting Arjan van der Oest (arjan at vanderoest.net):
> "...You cannot build a passive tap for Gigabit Ethernet. If you read the
> standard, you will see that all four pairs are used to transmit AND
> receive simultaneously. A DSP is used to subtract out the data you are
> sending (as well as cancel any crosstalk between pairs) to give you the
> received data for each pair. That's why gigabit Ethernet devices use so
> much power and cost more. There's a lot more happening inside the chip.
> If you don't know what is being sent from one side, you can't subtract
> the signals from one another. An unintentional built in security
> [...]

Ha, die tekst vond ik ook, na wat googlen op basis van je mailtje :)

> [...]
> klinkt al een stuk aannemelijker dan het verhaal dat je het GE signaal
> niet puur elektrisch kan aftappen omdat je mee moet doen in de master/
> slave negotiate. Volgens bovenstaand relaas zouden de getapte signalen
> immers een verhaspelde samenstelling van zowel tx als rx zijn waar geen
> kaas van te maken is als je niet weet wat je aan een van de kanten
> verzonden hebt. Aangezien de splitter zelf geen data verzendt kan ie ook
> niet weten wat de DSP van het gecombineerde signaal moet afhalen om het
> andere signaal over te houden. Klassiek kip-ei dilemma lijkt me :)

Klinkt allemaal wel heel aannemelijk.

> En dat zou ook verklaren waarom dit probleem zich alleen voordoet op
> 1000base-T en niet op (bv) 1000base-SX : op fiber is er sprake van maar
> ??n tx channel en ??n rx channel. Door optisch in te tappen op beiden heb
> je automatisch beide kanalen gescheiden.
>
> Iemand die bovenstaande kan bevestigen? In dat geval is er inderdaad
> geen enkele vendor die op koper een volledige hardwire passive tap kan
> maken voor GE.

Na (nog) wat meer googlewerk kwam ik uit bij 'n patent van Finisar
(http://www.finisar.com/) , 'n bedrijf dat protocol analyse apparatuur en
klassieke (10/100) taps maakt, voor 'n ZPL ('zero packet loss') tapbak:
http://www.wipo.int/pctdb/en/wo.jsp?IA=US2006060917&wo=2007059509&DISPLAY=DESC
In 't patent beschrijven ze 'n 'passieve tap' (tussen aanhalingstekens,
aangezien 't ding wel powered is) die niet invasive is, in de zin dat de tap
en/of het powered zijn van de tap, geen invloed heeft op het signaal of
negotiation.
Het belangrijkste deel van 't patent beschrijft een 'signal separation
stage' waarin doormiddel van ethernet-karakteristieken (preamble,
klokpulsen) de pakketstroom wordt gereconstrueerd.

Alleen dan weer jammer dat ze (nog?) geen werkende versie op hun website
hebben staan :)
Patent dateert van Mei dit jaar, dus 't zal nog wel even duren allemaal.

Groetjes,
	Robert
--
    '-.' oo '.-' Holy Jesus! What are these goddamn animals?!