[Nlnog] SIDN nameservercheck

Paul Wouters paul at xtdnet.nl
Tue Oct 17 20:25:34 UTC 2006

On Tue, 17 Oct 2006, Maurice Sienema wrote:

> P.S: Het begint me zo langzamerhand aaardig op m'n zenuwen te werken hoe SIDN
> zich verslikt heeft in de introductie van DRS4.0

Tja.

Dat was achter gesloten deuren besloten, ofwel in de woorden van het
bestuur "er was een schrijven na enkele partijen gestuurd". Na aandringen
van enkele Deelnemers (waaronder xtdnet) op de Deelnemersvergadering is
er toen een "publieke oproep" gekomen zodat andere partijen dan vriendjes
ook een bod konden brengen voor het nieuwe registratie systeem. Die oproep
kwam ergens onderin een hoekje van de website, met een tijdslimiet van
enkele dagen. Uiteraard veranderde dit niets aan wie het contract kreeg.

Mijn opmerkingen verder toen waren nog:

- Zorg dat je het Intellectuele Eigendomsrecht van DRS4 krijgt, zodat je
   niet vendor locked bent. Lieft opensource, zodat het geld optimaal nuttig
   gebruikt wordt en andere TLD's het ook kunnen gebruiken.
- Flikker Oracle eruit voor Postgres.
- Zorg voor simpele PC dozen die je kunt stapelen als de load hoger wordt
- Support DNSSEC
- Support IPv6

Ik ben aanwezig geweest op twee "feel good" meetings waarin sociologen en
Ratelbandachtige figuren probeerden ons te laten voelen dat wij in het
beslissingstraject waren opgenomen.

Nadat duidelijk werd hoe en wie DRS4 verder ging implementeren, heb ik
tevens een punt gezet achter mijn aanwezigheid bij de Deelnemer vergaderingen.
Ik heb geen zin op als excuus te gelden voor "de deelnemers hebben ook
inspraak".

SIDN vraagt zich dan ook nog af waarom Deelnemers niet uitgebreidt aan het
"test systeem" hebben lopen testen. Tja, als er zoveel geld wordt weggesmeten
voor proprietary software, dan ga ik niet even lekker mijn uren gratis
weggeven.....

Xtdnet heeft na 1 poging tot registratie de boel even bevroren, maar grotere
collega's hebben die luxe natuurlijk niet.

Paul