[Nlnog] secure server racks?

Jan Meijer jan.meijer at surfnet.nl
Tue Mar 21 19:48:09 UTC 2006

Hoi,

Voor m'n Internetstemmen project (jawel) mag ik nu op zoek naar wat betere
fysieke beveiliging.  Denk aan drie fysiek gescheiden lokaties waar ik
gebruik maak van colocatie faciliteiten.  In principe
universiteits-rekencentra.  Dus wel goede fysieke beveiliging, alarmen,
stevig glas, sloten, soms 24/7 menselijk toezicht, toegangsbeveiliging en
dergelijke.  Maar, ik wil nog steeds niet dat de mensen die standaard die
vloer op mogen ook zomaar bij 'mijn' internetstem machines kunnen komen:
ik wil namelijk een behoorlijke garantie af kunnen geven dat er met de
servers niet gefrunnikt is.  Ook wil ik niet dat een inbraak in de ruimte
direct betekent dat een inbreker toegang heeft tot mijn internetstem
machines.

Ik zoek iets als dit:

http://www.compucat.com.au/products/information_security/class_b_cabinets/

Verder ben ik 'n week of 2 gelee naar de CeBit geweest, het bleek dat de
vraag om een braakbestendige serverkast raar was: men keek of men het in
Keulen hoorde donderen & water zag branden.  Een brandbestendige kast,
jawel, dat kon men zich voorstellen.  Maar een braakbestendige?  Nah.  Men
lijkt er vanuit te gaan dat als je braakbestendig wilt je gewoon geld lapt
om er een mooi muurtje+stalen deur omheen te bouwen.  Terwijl ik betere
fysieke beveiliging in een op zich al aardig fysiek beveiligde omgeving
wil.  Ik zou dat trouwens ook in iets als 'the bunker' willen hebben ;).

Ik zag op de CeBit wel weer dat onder andere APC een aardig geintegreerde
fysieke beveiligings monitor package heeft met een controlling-appliance
(ssh-benaderbaar) en diverse sensoren (beweging, tril, temperatuur).  Maar
wel weer in een kast die je met een tande(n)stoker uit elkaar kunt laten
vallen.

De vraag dus: heeft iemand pointers naar spullenboel die me kan helpen om
m'n fysieke beveiliging te verbeteren?  Of naar standaards op dit gebied?

--
Jan

http://www.surfnet.nl/organisatie/jame