[Nlnog] Annex-a router op Annex-b lijn

Alex Bik alex at bit.nl
Wed Jan 25 19:08:46 UTC 2006

On Wed, 25 Jan 2006, Paul Wouters wrote:

> Wij hebben drie quattrovoxen versleten. De eerste hield er vanzelf me
> op, de twee gingen stuk naar een power outage van de centrale, en de
> derde door gewoon de stekker van stopcontact te wisselen.  Die dingen
> gaan stuk als er al alleen naar kijkt, dus als je er 50 volf doorheen
> gooit zou het me niet verbazen dat het stuk is. Maar ook als de klant
> gewoon een powercycle doet kan dat ook de oorzaak zijn geweest.

De spanning op de lijn is bij ISDN 90 volt, maar dat is het punt niet.
Die spanning dient om de NT-1 te voeden (fantoomvoeding noemen ze dat),
die komt niet op je randapparatuur terecht. Als je een ISDN telefoon
hebt die spanning nodig heeft, moet je de NT-1 in het stopcontact
steken. Niet omdat de NT-1 zelf die stroom nodig heeft, maar omdat er
ook een voedinkje in zit om randapparaten te voeden die dat nodig
hebben. Voor een quattrovox is dat niet van toepassing, die heeft zijn
eigen voeding.

Alex Bik,
BIT BV
AB2298-RIPE