[Nlnog] Annex-a router op Annex-b lijn

Alex Bik alex at bit.nl
Wed Jan 25 19:05:10 UTC 2006

On Wed, 25 Jan 2006, Arjan van der Oest wrote:

> Volgens mij ben ik echt de eerste van het nieuwe jaar (of iemand heeft me van
> de ontvangst lijst geflikkerd) of niet :) ?
>
> Even een vraag waar ik me nog nooit van heb afgevraagd wat voor kwaad het zou
> kunnen: als ik een annex-a router op een annex-b lijn hang: kan dat er voor
> zorgen dat de aangesloten PABX (nouja, een quattrovox) en de DSLAM kaart
> onherstelbaar verwoest?

a) de router kan nooit het probleem zijn geweest, hooguit de splitter.
De router bepaalt immers niet wat er wel of niet vanaf de lijn naar de
apparatuur van de klant wordt doorgegeven (en andersom).

b) Ook als er een verkeerde splitter gebruikt is lijkt het me bijzonder
onwaarschijnlijk omdat zowel bij annex-a als bij annex-b de
gelijkspanningscomponent van het signaal naar de phone-poort van de
splitter gaat, alleen wisselspanning boven een bepaalde frequentie gaat
naar de modem-poort. En de wisselspanningscomponent levert nauwelijks
vermogen (spanning * stroom) en kan dus ook niet veel schade aanrichten.

c) Al had je er 230 aan gehangen, dan nog had zijn quattrovox heel
moeten blijven. Die hangt niet rechtstreeks aan de lijn of aan de
splitter, maar daar zit nog een NT-1 tussen. In dat geval had dus
hooguit de NT-1 de geest kunnen geven.

d) apparatuur die op het telefoonnet wordt aangesloten (zowel in de
wijkcentrale als thuis) is doorgaans redelijk goed beveiligd tegen enge
dingen op de lijn, om de doodeenvoudige reden dat er gemiddeld toch snel
een paar KM koper tussen zit en het ook nog wel eens wil onweren. Niet
dat het bliksem-inslag-bestendig is, maar wel dat het niet de geest
geeft bij het eerste-de-beste inductiepiekje.

Conclusie: ik geloof er geen zak van.

Alex Bik,
BIT BV
AB2298-RIPE