[Nlnog] spam / geen spam?

Alex Bik alex at bit.nl
Fri Feb 10 11:15:45 UTC 2006

On Fri, 10 Feb 2006, Arjan van der Oest wrote:

> Het was een vraag. Jij stelt dat je je als ISP wenst te ontrekken aan een
> conflict situatie en dat OF de overheid het moet regelen OF de partijen die
> het conflict met elkaar hebben.

Ik zou dat niet 'onttrekken' willen noemen, want dat suggereert dat je
ooit partij in het conflict geweest bent en dat je dat nu niet meer
wenst te zijn.

BIT is in zo'n conflit geen partij.

> Ik vraag derhalve of de ISP geen morele verplichtingen kent in
> bepaalde situaties?

Lees mijn vorige mails maar, daar kun je het antwoord op deze vraag in
lezen.

Waar het op neerkomt is dat je als ISP de (morele dan wel wettelijke)
verplichting hebt op te zorgen dat er geen dingen gebeuren die niet
kunnen. Mijn punt is alleen dat je dat (behalve voor de regels die je
zelf hebt opgesteld) niet kunt bepalen. Dan zou je op de stoel van de
rechter gaan zitten. Ook leuk misschien, maar een heel ander vak.

--
Met vriendelijke groet,
Alex Bik,