[Nlnog] spam / geen spam?

ProServe - Peter Batenburg peter at proserve.nl
Wed Nov 30 18:33:55 UTC 2005

Rejo,

On Wed, 30 Nov 2005, Rejo Zenger wrote:

[ de rest beantwoord ik later :) ]

> Namen en rugnummers graag. :)

Ik heb emails liggen van de abuse teams van KPN, @Home, Euronet, Casema en
Solcon, waar ze allemaal in aangeven dat spam richting bedrijven, niet strafbaar
is (en dat ze er dus niets mee doen). Ik zal het mailtje wat ik net binnen
kreeg van Solcon even pasten:

(excuses voor de idiote opmaak, dat komt door hun fantastische HTML only
ticketing systeem)

====
Ticket nr. 256877

SPAM: Nieuwsbrief 24nov05 (fwd)
Geopend 01:05  27-11-2005 door ProServe - Peter Batenburg
<peter at proserve.nl>
Bron E-mail aan abuse at solcon.nl
Relatie 0
Categorie Abuse
Service 0 - -
Toegewezen aan Zakelijke desk / Enrico van Goor
Geagendeerd voor
Status Beantwoord

Update 3   17:50  30-11-2005
Van: Enrico van Goor, Zakelijke desk
Geachte heer Batenburg,

Het betreft hier een zgn. spamvertised website. Helaas kunnen wij hierin
niets voor u betekenen, daar het hier reclame-mail van een bedrijf naar
een bedrijf betreft. Dit is volgens de nederlandse wet niet strafbaar.
Voor meer informatie kunt u kijken op http://www.spamklacht.nl.

Met vriendelijke groet,

Enrico van Goor
Servicedesk
====

Maar ook dit mailtje van de abuse desk van Casema, over een mailing van
een Amstelveens computerbedrijf (wat wij niet kennen, en nooit zaken mee
hebben gedaan):

====
Dear Peter Batenburg,

As far as I can see this is a newsletter that someone has signed up for.
We can't do anything about this. It's best to contact the company which
has sent the e-mail so they can remove you from their mailinglist.

Regards,

Casema Abusedesk
====

Hier een voorbeeld van de reactie van @Home op een spamklacht met een
spamvertised site in hun netwerk:

====
Subject: Re: SPAM: Workshop Dossieropbouw in Arbeidsrecht i.s.m. HRM
Advocaten(fwd)

Dear Sir/Madam,

We have received your report. The IP-address of the alleged spammer is
not part of the IP range used by @Home Benelux. As a result of it, this
person is no customer of @Home Benelux.

We advise you to send your report to the abuse-department of the
concerning provider. On www.ripe.net under "whois db" you can submit
queries to find out which provider owns the concerning IP-adress.

If the IP-adress cannot be found you can also submit queries to the
following Regional Internet Registries: ARIN
(http://ws.arin.net/cgi-bin/whois.pl), APNIC
(http://www.apnic.net/apnic-bin/whois.pl) and LACNIC
(http://lacnic.net/cgi-bin/lacnic/whois).
With kind regards,

A.J. Smid
Manager Customer Operations

@Home,
Abuse department
====

Deze reply hebben we 3x gehad, en ik heb 3x gereplied dat het niet om de
verzender gaat, maar de spamvertised site. Uiteraard verder geen reactie
meer gezien. En de site draait (wat een verrassing) nogsteeds bij @Home.

Deze is van Multikabel:

====
Geachte mevrouw, meneer,

Aangaande de vraag in uw e-mail naar abuse at quicknet.nl kunnen wij u als
volgt informeren.

Pidplates stuurt op een legale manier reclame. Zij houden zich aan alle
richtlijnen van de Netiquette. Een voorbeeld hiervan is de "Opt Out"
functie.  Dit
geeft u de mogelijkheid om aan te geven geen reclame te willen ontvangen
van de geadresseerde in kwestie.

Erop vertrouwend u hiermee voldoende genformeerd te hebben.

Met vriendelijke groet,

Edwin Ilario
Multikabel
afdeling Abuse
====

Positieve uitzonderingen op de abuse mail die we de laatste tijd
verzonden hebben, zijn de abuse desks van Interconnect, WideXS,
True, Hostlab en Tiscali.

Deze mail is trouwens niet bedoelt als zwartmakerij van de ISPs die hier
boven genoemd zijn, maar puur een illustratie om m'n punt duidelijk te maken.

--
  /-    Met vriendelijke groet/With kind regards,    -\
<- Peter Batenburg - ProServe B.V. - www.proserve.nl ->