[Nlnog] spam / geen spam?

ProServe - Peter Batenburg peter at proserve.nl
Fri Nov 25 10:29:05 UTC 2005

Collega's,

Graag wilde ik jullie eens uitdagen voor een operationele (anti-)spam
discussie.
Wij krijgen als hosting toko (colo, bw en dedicated servers) steeds meer
discussies met klanten over onze anti-spam policy (red.:
http://www.proserve.nl/?page=2003).
Dit gaat vooral om het feit dat er verschillende organisaties (wetgever,
reclame code comissie, etc) documenten/wetgeving uitgeven waarin duidelijk
staat dat bedrijven wel bedrijven mogen mailen zonder opt-in, en dat je
sowieso mensen mag mailen als ze klant zijn.
Dit is niet echt iets waar we heel blij mee zijn, want dat is toch iets
wat volgens onze anti-spam policy niet mag (wij willen altijd
confirmation). Buiten dat, ziet "de internet community" (lees: operators
en gebruikers van blacklists) dit als een probleem.

Het is dus wel fijn dat de wetgever en andere organisaties allerlei regels
in het leven roepen qua spam (er zitten zeker ook zinnige dingen in!),
maar dit blijkt dus ook averechts te werken, aangezien klanten dit vaak
als _de_ policy zien.
Ik merk ook bij een flink aantal spamklachten die ik zelf verstuur naar
verschillende ISPs, dat deze regels gewoon overgenomen worden.

Ja, nu kan je natuurlijk zeggen dat je klanten die over onze policy zeiken
niet als klant moet nemen (dat doen we nu ook), maar het valt me gewoon op
dat deze discussie de laatste tijd veel vaker gevoerd moet worden, en dat
dus ook collega ISPs de touwtjes behoorlijk laten vieren. Ik heb het idee
dat wij steeds meer op een eilandje komen, waarbij we de enige zijn die
deze regels binnen ons netwerk aanhouden.

Wat is jullie idee hier eigenlijk over? Zien jullie deze trend ook?
Hoe gaan jullie hier mee om?

--
  /-    Met vriendelijke groet/With kind regards,    -\
<- Peter Batenburg - ProServe B.V. - www.proserve.nl ->