[Nlnog] spam / geen spam?

Rejo Zenger nlnog at subs.krikkit.nl
Sun Dec 4 09:17:04 UTC 2005

++ 30/11/05 19:33 +0100 - ProServe - Peter Batenburg:
>Ik heb emails liggen van de abuse teams van KPN, @Home, Euronet, Casema en
>Solcon, waar ze allemaal in aangeven dat spam richting bedrijven, niet
>strafbaar is (en dat ze er dus niets mee doen). Ik zal het mailtje wat ik
>net binnen kreeg van Solcon even pasten:
[...]

Voor op gesteld dat ik elk van deze reacties slecht vind en dat het me
van sommige partijen zelfs zeer verbaasd. Met name Multikabel zou
volgens mij beter moeten weten.

Ze geven overigens niet allemaal dezelfde reden op om geen actie te
ondernemen. Ik zie wel veel van de bekende exuses:

>Het betreft hier een zgn. spamvertised website. Helaas kunnen wij hierin
>niets voor u betekenen, daar het hier reclame-mail van een bedrijf naar
>een bedrijf betreft. Dit is volgens de nederlandse wet niet strafbaar.

Het antwoord dat hierop gepast zou zijn is het antwoord dat ik in mijn
vorige e-mail heb gegeven (de gemeenschap hanteert strengere criteria,
hun eigien AV/AUP mogelijk ook).

>As far as I can see this is a newsletter that someone has signed up for.
>We can't do anything about this. It's best to contact the company which
>has sent the e-mail so they can remove you from their mailinglist.

De enige manier om een adres op een lijst op te nemen is door middel van
confirmed optin. Het adres staat er dan terecht op, of niet. Als dat
hier gebeurt is, is dat met een challenge aan te tonen. Kan de andere
partij daar niet aan voldoen, dan is niet voldaan aan "aantoonbare,
expliciete en op elk moment intrekbare toestemming".

[@home met een spamvertized site]
>We have received your report. The IP-address of the alleged spammer is
>not part of the IP range used by @Home Benelux. As a result of it, this
>person is no customer of @Home Benelux.
[...]
>Manager Customer Operations

Ik geloof dat het geen goed idee is om een manager de abuse@ te laten af
te handelen - en al helemaal niet als die manager verantwoordelijk is
voor "customer operations". Er zijn dan teveel en met name teveel
verkeerde belangen in het spel.

Heb je @Home er nog eens opgewezen dat het niet om de source van de spam
ging maar om de hosting van een spamvertized site?

[multikabel]
>Pidplates stuurt op een legale manier reclame. Zij houden zich aan alle
>richtlijnen van de Netiquette. Een voorbeeld hiervan is de "Opt Out"
>functie.  Dit geeft u de mogelijkheid om aan te geven geen reclame te
>willen ontvangen van de geadresseerde in kwestie.

Dat de partij op een legale manier haar mailing verstuurt is niet
relevant, zie mijn eerdere opmerkingen. De verwijzingen naar opt-out in
de Netiquette lijkt me niet hard te maken, zeker niet als je die ook nog
eens naar de geest interpreteert.

Maar goed, zoals ik al zei, ik vind dit erg. Erg triest.

--
Rejo Zenger <rejo at zenger.nl> http://rejo.zenger.nl