[Nlnog] RIPE Whois-db via IPv6 stuk

Arien Vijn arien.vijn at ams-ix.net
Mon Sep 27 22:36:21 UTC 2004

On Sep 27, 2004, at 10:15 PM, Raymond Dijkxhoorn wrote:

> [...]

Een /64 is min of meer een 'natuurlijk' IPv6 subnet maar dat geeft
teveel mogelijkheden voor db-leechers. Bovendien hebben ze in dat geval
potentieel belachelijk veel bij te houden. Per /48 kom je wellicht in
de knoop met andere whois-tijgers.

Ik heb zonder problemen een loopje 200 queries achter elkaar laten
uitvoeren met 6380 person objects als resultaat (niet
noodzakelijkerwijs uniek).

> VRaag me dan af WELK subnetmast ;) Ik weet vrijwel zeker dat ik de /16
> waarin ik regelmatig test ik de enige user ben :)

/16? dat welhaast moet IPv4 zijn. Tenzij je hele ambitieuze IPv6
plannen hebt. Maar als ik Alex goed begrijp heeft hij geen problemen
met IPv4. Toch, Alex?

Stel dat de limiet op een /48 wordt genomen. Zou het dan kunnen dat
alle queries van alle BIT medewerkers, default in IPv6 worden gedaan
totdat de limiet bereikt is? Omdat met IPv4 voor elk adres een andere
counter wordt gebruikt, lijkt het alsof IPv6 slechter werkt dan IPv4.

RIPE moet dus duidelijkheid geven hoe de IPv6 limieten werken.

Arien