[Nlnog] RIPE Whois-db via IPv6 stuk

Pim van Pelt pim at bit.nl
Tue Sep 28 00:27:24 UTC 2004

| /16? dat welhaast moet IPv4 zijn. Tenzij je hele ambitieuze IPv6
| plannen hebt. Maar als ik Alex goed begrijp heeft hij geen problemen
| met IPv4. Toch, Alex?
|
| Stel dat de limiet op een /48 wordt genomen. Zou het dan kunnen dat
| alle queries van alle BIT medewerkers, default in IPv6 worden gedaan
| totdat de limiet bereikt is? Omdat met IPv4 voor elk adres een andere
| counter wordt gebruikt, lijkt het alsof IPv6 slechter werkt dan IPv4.
Er is eens over gepresenteerd geweest op een ripemtg. De IPv6 software
is een TCP proxy die IPv6 accepteert en een 10/8 adres alloceert per
/128 inkomend. Hierdoor kunnen /128 IPv6 adressen dezelfde limieten
worden opgelegd als IPv4 adressen, en hoefde de whois database- en
proxycode niet te worden aangepast. In de IPv6 proxycode stinkt iets, al
zo lang het er is. Hier wordt denk ik niet goed naar gekeken door de
beheerders van de database.

BIT BV / Ing P.B. van Pelt
PBVP1-RIPE (PGPKEY-4DCA7E5E)