[Nlnog] Read-only list en archieven

Alex Bik alex at bit.nl
Wed Sep 1 08:28:17 UTC 2004

On Wed, 1 Sep 2004, Sabri Berisha wrote:

> Tsja. We kunnen dus 2 dingen doen. Deze lijst beschouwen als insecure
> lijst en de 'incrowd'-achtige dingen alsnog via een lange Bcc: header
> versturen of de nlnog-lijst securen. Mijn voorkeur gaat uit naar een
> gesloten lijst; maar gezien de hoeveelheid mensen er op (in elk geval
> onbekenden voor mij) beschouw ik het voorlopig maar als insecure :-)

Ik blijf erbij dat het onmogelijk is om de lijst gesloten te houden. Dat
zou inhouden dat je *iedereen* (zonder enige uitzondering) zou moeten
vertrouwen de dingen die op de lijst worden gepost niet naar buiten te
brengen. Ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik heb dat vertrouwen
niet.

Het 'gesloten' maken van de lijst heeft IMHO alleen maar schadelijke
gevolgen: Je creeert naar de members een gevoel van veiligheid wat niet
terecht is, waardoor mensen misschien dingen gaan posten die ze anders
niet gepost zouden hebben, met het risico dat een van de listmembers het
_toch_ naar buiten brengt.

Zonder namen van personen en/of lijsten te willen noemen denk ik dat
je je daar nog wel een gevalletje van kunt herinneren.

Alex Bik,
BIT BV
AB2298-RIPE