[Nlnog] Read-only list en archieven

JP Velders jpv-nlnog at veldersjes.net
Wed Sep 1 07:58:37 UTC 2004

> Date: Wed, 1 Sep 2004 06:18:07 +0200
> From: Arien Vijn <arien.vijn at ams-ix.net>
> To: Arjan <arjan at inventionz.org>
> Cc: nlnog at nlnog.net, Arien Vijn <arien.vijn at ams-ix.net>
> Subject: Re: [Nlnog] Read-only list en archieven

> De lijst is wat mij betreft van/voor network operators. Ik zal me
> voegen naar de mening van een _gekwalificeerde_ meerderheid. Tenzij ik
> er niet mee zou kunnen leven natuurlijk. Maar ik kan best leven met een
> gesloten lijst, ook al vind ik het volstrekt onzinnig, dus daar ligt
> het echt niet aan.

Of ik onder "gekwalificeerd" val weet ik niet; maar tot op heden zijn
de discussies hier op de ML geweest over het "oh, hier mogen anderen
niks van weten, maar ik wil het wel delen met mensen"-probleem (lees:
mensen die zelf geen afweging kunnen maken of iets ueberhaupt wel
buiten hun eigen organisatie bekend mag worden) en kinderachtig
gemekker wat lijkt op iemand die zijn zin wil doordrijven (door daar
anderen van te betichten)...

Andere genuanceerde discussies houden snel op, omdat men hun
standpunten duidelijk heeft gemaakt, danwel kunnen maken.
(en dragen dus ook meer bij dan de voortslepende soaps)

> [ ... ]

Of omdat sommige mensen vinden dat anderen de voor hen relevante
argumenten al lang en breed hebben aangedragen... Niemand zit te
wachten op een rits met "!AOL"-postings...

> [ ... ]
> Ik vind dat iedereen zich hierover vrij, dus als het kan anoniem moet
> kunnen uitspreken. Posters en non-posters. Want ook non-posters hebben
> enige rechten (vind ik).

Goh, beheer jij toevallig ook andere mailinglists en heb jij enigszins
een ethisch gevoel over hoe je daarmee om moet gaan ? Klinkt alsof
anderen kennelijk nooit rekening met anderen hoeven te houden... :(

> Dus denk ik na over een manier om dat fatsoenlijk te doen. Dus via een
> vooraf vastgestelde en controleerbare procedure.

> [ ... ]
> [ ... ]

Laat hen dan eens de bek opentrekken in plaats dat jij hoog van de
toren gaat staan blazen. Kom op zeg, echt productieve discussie zo...

En om dan ook zelf even niet mijn bek te houden:
Ik ben tegen sluiting van de lijst op grond van argumenten over het
exclusief houden van gedane uitlatingen. Als jij als poster niet weet
wie je allemaal bereikt met je posting - zeker als het een gevoelige
is - moet je domweg niet posten.

Als je de lijst wilt sluiten omdat je enkel hier mensen wilt hebben
welke DFZ-routers beheren, en de discussies dan dus ook enkel wilt
beperken tot issues die die mensen aangaan, mijn zegen heb je...
(alhoewel het nut van een nlnog-lijst mij dan compleet ontgaat)

> Arien

Groetjes,
JP Velders
(die nu eens maar eens wat leukere discussies gaat lezen)

PS: excuus aan de BOFH voor de (lange) rant ;)