[Nlnog] Voorstel: criteria nlwhitelist

Erik Bais erik at is.nl
Mon Jul 5 15:51:07 UTC 2004

> Goed, poging 1, waarbij ik zoveel mogelijk de commentaren van
> vandaag en
> vorige week heb verwerkt:
>
> Een ISP komt op de whitelist als:
>
> de ISP zelf AMS-IX connected is (dus geen reseller van)
> danwel een eigen AS
> en meer dan 1 uplink heeft

Ik zou liever EN EN EN zien hier .. Alle zichzelf respecterende ISP's zitten
op de AMS-IX, hebben een eigen AS EN meerdere Uplinks.. ( noodzaak voor het
verkrijgen van een AS nr. ) Oftewel ..  Connected to AMS-IX is de vraag, de
rest is overbodig of niet relevant ..

> OF
>
> ingeschreven staat bij de OPTA als aanbieder van een openbaar
> telecommunicatienetwerk

Prima

> OF
>
> een Hogeschool danwel Universiteit is

Hoezo ? Surfnet heeft een prima abuse desk is mijn ervaring..

> EN
>
> een reagerende abuse@ heeft
>

> Ik denk dat we in verband met de 'schoonheid' van de lijst deze regels
> strict moeten hanteren. Naast deze lijst zouden we een nsp-whitelist
> kunnen maken, waar we alle ISP en geinteresseerde content providers op
> zetten waar we ruimere policies voor opstellen..
>
> Shoot! :)

Ik vind zelf dat het het hebben van een werkende Abusedesk ( met het recht
van het ontzeggen van service naar klanten ) & een eigen AS de 2
steekhoudende punten moeten zijn.. Dit laatste punt kan je dan nog verder
terugbrengen naar AMS-IX connected etc.. Maar dat is dan persoonlijke
voorkeur..
Als je geen AMS-IX connected requirement doet, dan zal je iets met de locatie
van de mailserver ofzo moeten doen.  Er zijn namelijk genoeg buitenlandse
ISP's die aan de AMS-IX hangen. En we waren wel bezig met een nlwhitelist
toch ?

De rest is cosmetica imho ...

Met vriendelijke groeten,

Erik Bais

-------- I S - I N T E R N E D - S E R V I C E S - B V --------
domeinregistratie - webhosting - colocating - dedicated servers
www.is.nl         -        info at is.nl       -    T: 0299-476185
Gorslaan 18       -         1441 RG         -         Purmerend