[Nlnog] [abuse at omroep.nl: smtp0.mail.omroep.nl whitelisten?]

Paul Wouters paul at xtdnet.nl
Mon Jul 5 15:23:52 UTC 2004

On Mon, 5 Jul 2004, Raymond Dijkxhoorn wrote:

> Dat is mijns insziens geen vrijbrief om niets aan virus filtering te doen.
> Ze kunnen toch juist heel mooi en effectief filteren als dat door _1_ doos
> heen moet?

Precies ja.

Het whitelisten van ISPs was neem ik aan ook vnl voor de ISPs mailserver
zelf, en niet voor al hun individuele IP addressen. De ISP heeft geen
invloed op de PCs van hun klanten en worden geacht 24/7 mensen op hun
mailserver te hebben staan. Daarbij komt dat het blacklisten van een ISP
een onevenredig groot aantal gebruikers treft (tienduizenden)

Het lijkt me dat de omroepen gewoon verantwoordelijk zijn voor hun gebruikers
en hun PC's. Een adequaat anti-virus beleid hoort daarbij.

Er zijn hier anders vast wel consultants die voor een halve dag werk wel
een mail proxy met clamav kunnen installeren voor ze.

Als je iedereen whitelist die virussen hebben kun je de lijst net zo goed
stoppen.

Paul
--

<Reverend> IRC is just multiplayer notepad.