[Nlnog] [abuse at omroep.nl: smtp0.mail.omroep.nl whitelisten?]

Alex Bik alex at bit.nl
Mon Jul 5 15:27:51 UTC 2004

On Mon, 5 Jul 2004, Paul Wouters wrote:

> Het whitelisten van ISPs was neem ik aan ook vnl voor de ISPs mailserver
> zelf, en niet voor al hun individuele IP addressen. De ISP heeft geen
> invloed op de PCs van hun klanten en worden geacht 24/7 mensen op hun
> mailserver te hebben staan. Daarbij komt dat het blacklisten van een ISP
> een onevenredig groot aantal gebruikers treft (tienduizenden)
>
> Het lijkt me dat de omroepen gewoon verantwoordelijk zijn voor hun gebruikers
> en hun PC's. Een adequaat anti-virus beleid hoort daarbij.

Zeker. Dat whitelisten slaat ook alleen op hun smtp relay, niet de dozen
van 'klanten'. Het zou goed kunnen dat het om bounces gaat.

> Er zijn hier anders vast wel consultants die voor een halve dag werk wel
> een mail proxy met clamav kunnen installeren voor ze.

:)

> Als je iedereen whitelist die virussen hebben kun je de lijst net zo goed
> stoppen.

Het criterium om wel of niet te whitelisten is tot nu toe altijd de
vraag geweest of de club in kwestie een ISP was met klanten die hun mail
relay gebruiken. In dat opzicht kwalificeren ze IMHO.

Het punt dat whitelisting geen vrijbrief moet zijn om dan maar niks meer
tegen virussen te ondernemen is zeker valide, maar niet minder van
toepassing op alle andere ISP's op de whitelist.

Alex Bik,
BIT BV
AB2298-RIPE