Oh leuk, OS wars! [Re: [Nlnog] NIET nog es!]

Boudewijn Visser bvisser-nlnog at xs4all.nl
Fri Sep 19 10:31:58 UTC 2003

> On vrijdag, sep 19, 2003, at 10:14 Europe/Amsterdam, Steven Bakker
> wrote:

[knip Darwin, QNX]

> Amiga's zijn ook begonnen met een Motorola 68000, en die CPU's hebben
> geen MMU, dus het OS kon weinig anders...

Zonder MMU kon het OS geen protectie gebruiken, maar het nam wel
shortcuts die het moeilijk/onmogelijk maken om te profiteren van
een CPU met MMU wanneer die wel beschikbaar zou zijn.
Toen de A3000/A4000 (68030/68040) uitkwamen is er niks gedaan met
de MMU daarvan in AmigaOS.

> Maar dat onderscheid doet er niet toe, want belangrijke zaken gebeuren
> in user-space (routing processes, user interface interaction) of in
> dedicated hardware die kan functioneren zonder de routing engine.

> Haal je hier nu Von Neumann-machines en de Turing-test door elkaar? (En
> waar is de oneindig lange tape in je C=?)

Neu, het verschil tussen de antwoorden van (de meeste) mensen en m'n
C128 lukt nog wel ;-) .
Het is ook een von Neumann machine, maar ook een (variant van een)
Turing machine. Die lange tape zijn heeeeel veel floppen en een diskjockey
;-)

Boudewijn