Oh leuk, OS wars! [Re: [Nlnog] NIET nog es!]

Niels Bakker niels.bakker at ams-ix.net
Fri Sep 19 10:09:39 UTC 2003

On vrijdag, sep 19, 2003, at 10:14 Europe/Amsterdam, Steven Bakker
wrote:

> Eigenlijk zijn alleen QNX en Darwin nog serieuze kandidaten en ik ben
> benieuwd waar OpenBeOS (NewOS) naar toe gaat.

Darwin is in de praktijk geen OS met microkernel.  Kort door de bocht
gebruikt het een Mach microkernel om een monolithische FreeBSD kernel
te draaien.  FreeBSD zelf heeft trouwens al vrij lang geleden de
laatste sporen van Mach uit het VM subsystem geschreven.

QNX is een op 'n microkernel gebaseerd real-time operating system.

On vrijdag, sep 19, 2003, at 02:51 Europe/Amsterdam, Boudewijn Visser
wrote:

> AmigaOS is inderdaad een heel fraai OS, maar speelt qua prestatie een
> beetje vals vanwege het ontbreken van allerhande protectie, en het OS
> maakt daar ook goed ge/mis bruik van.

Amiga's zijn ook begonnen met een Motorola 68000, en die CPU's hebben
geen MMU, dus het OS kon weinig anders...

> JunOS ken ik dan nauwelijks, maar wordt omschreven als een gestripte
> BSD kernel waaronder allerlei processen draaien. Wat dat betreft lijkt
> het me evenveel of evenweinig microkernel als FreeBSD.

Maar dat onderscheid doet er niet toe, want belangrijke zaken gebeuren
in user-space (routing processes, user interface interaction) of in
dedicated hardware die kan functioneren zonder de routing engine.

> Tsja, mijn oude C128 is ook een Turing machine

Haal je hier nu Von Neumann-machines en de Turing-test door elkaar? (En
waar is de oneindig lange tape in je C=?)

	-- Niels.