Wetgeving [was Re: [Nlnog] [jgiessen at caiw.nl: [Techniek-l] Fwd: Request for Information - Mail server specs] ]

Frans ter Borg frans at quanza.net
Thu Jul 10 18:08:40 UTC 2003

On Thu, 10 Jul 2003, Sabri Berisha wrote:

> [...]
>
> 1. Een aanbieder van openbare elektronische communicatienetwerken of
> openbare elektronische communicatiediensten, die daarbij de toegang to
> eindgebruikers controleert, treedt op verzoek van een aanbieder van
> openbare elektronische communicatienetwerken of openbare elektronische
> communicatiediensten met die aanbieder in onderhandeling met het oog op
> het sluiten van een overeenkomst op basis waarvan de nodige maatregelen
> worden genomen, waaronder zonodig door middel van interconnectie van de
> betrokken netwerken, opdat eind- tot eindverbindingen tot stand worden

[...]

> Ik ben geen jurist, maar kenners leggen dit uit als
>
> - mogelijk verplichte peering

Ik ben ook geen jurist, maar ik heb hier eerder wat over meegekregen. Het
artikel noemt niet peering, maar op interconnectie.  Grotere IP netwerken
zouden deze kans dan nog steeds kunnen aangrijpen om je transit te slijten
(dat is ook een interconnectie die valt binnen een overeenkomst)

Ik ben benieuwd naar de eerste jurisprudentie als deze wet wordt
aangenomen.

Frans

--
Quanza Engineering B.V.              Elandsstraat 44
Frans ter Borg                       1016 SG Amsterdam
E: frans at quanza.net
M: +31 6 20 444 979                  www.quanza.net