[Nlnog] Re: Wetgeving

Niels Bakker niels.bakker at ams-ix.net
Thu Jul 10 18:39:44 UTC 2003

On donderdag, jul 10, 2003, at 20:08 Europe/Amsterdam, Frans ter Borg
wrote:

> On Thu, 10 Jul 2003, Sabri Berisha wrote:
>
> [...]
>
> Ik ben ook geen jurist, maar ik heb hier eerder wat over meegekregen.
> Het artikel noemt niet peering, maar op interconnectie.  Grotere IP
> netwerken zouden deze kans dan nog steeds kunnen aangrijpen om je
> transit te slijten (dat is ook een interconnectie die valt binnen een
> overeenkomst)

Wij (de Internetwereld at large) noemen het peeren, de telco-wereld
noemt het interconnectie en uitwisseling.  Veel betere termen vind ik
zelf, bijna niemand is elkaars "peers".

> Ik ben benieuwd naar de eerste jurisprudentie als deze wet wordt
> aangenomen.

Houd je adem niet in; je moet behoorlijk groot zijn om een aanzienlijke
marktsmacht te zijn.  Het zou me verbazen als een partij in Europa dit
haalt.  AOL heeft 35 miljoen klanten wereldwijd (inclusief CompuServe),
hoeveel Internetters zijn er alleen al in Noord-Amerika?

Zie ook wat Roland Perry (LINX) hierover te melden had op NANOG.

Aangenomen wordt de wet overigens wel, dit vloeit voort uit Europese
richtlijnen.

Niels Bakker                                      Tel: +31 205 141 716
Amsterdam Internet Exchange                    Mobile: +31 651 902 772
http://www.ams-ix.net/                 E-mail: Niels.Bakker at ams-ix.net