[Nlnog] Eigen DC of nie ( was UPS-en )

Alex Bik alex at bit.nl
Fri Jul 4 07:36:07 UTC 2003

On Thu, 3 Jul 2003, Erik Bais wrote:

> Het verschil is schaalgrote .. Op een bep. moment wordt het intressanter
> namelijk om bep. dingen zelf te doen. Voor 3 domeintjes wordt je geen lid van
> SIDN .. Wordt je geen RIPE lir, ga je niet peeren op de AMS-IX, heb je geen
> dubbele routers staan en 24 * 7 support ingeregeld.

Het is niet alleen schaalgrootte. Tuurlijk, schaal speelt best een rol,
maar ISP's van onze omvang (zowel jullie als wij) hebben de keuze. Wij
zouden er best voor kunnen kiezen om onze spullen op TC2 neer te zetten.
Dat zou waarschijnlijk goedkoper zijn. Maar dat doen we niet, omdat we
dan aan flexibiliteit inleveren.

> Ik kan me gelukkig niet al te best inleven in hoe MB zich voelt atm..

:)

[ Vonkentrekkers en DSL ]

Electrotechnici hebben we er trouwens wel een paar van. Qua DSL: Het
argument is dat het gewoon niet haalbaar is om het zelf te doen. Als het
wel haalbaar was geweest maar alleen wat duurder, hadden we het
waarschijnlijk wel zelf gedaan. Maar je moet natuurlijk wel reeel
blijven.

> Goed punt.. Vandaar dat je je management ook wellicht iets anders hierop
> insteld. Wij komen ongeveer 1 keer per week in het DC.
> We gebruiken OOB management om de servers te image'n, uit/aan zetten dmv KVM
> over IP switches etc.

En wie wisselt je tapes? En hoe doe je dat met machines van klanten?

> Idd de meeste dingen.  HD of Mainboards enzo wisselen kunnen zelfs wij niet
> remote ... Daar heeft Ome Bill nog geen toplossing voor gevonden ... /darn..
> Ook hier is het weer een afweging, zet je zelf spare's op stock/online of
> neem je een 24 * 7 keer X uur contract.

Spares dus :)

> Tapes verwisselen daar heb je changers voor en dan kan je het wel een weekje
> zonder DC bezoek uitzingen.

Je kunt moeilijk alle machines van zo'n ding voorzien en bovendien heb
je dan geen offsite backup.

Uit jouw verhaal begrijp ik dat jullie dat voor je eigen machines
allemaal geregeld hebben, maar wij hebben meer machines van klanten
draaien dan van onszelf. En dan wordt het al snel wat lastig om dit
soort dingen te regelen.