[Nlnog] UPS-en

Alex Bik alex at bit.nl
Thu Jul 3 15:22:25 UTC 2003

On Thu, 3 Jul 2003, Dave Aaldering wrote:

> - In jullie situatie praten we over een bestaande situatie. Met de
>   investering in nieuwe UPS word de bestaande infrastructuur grotendeels
> waardeloos. Deze heeft ook veel geld gekost

Daarom wil ik die dozen ook slijten, Einstein :)

> - Bekabeling naar elk rack moet je toch doen. Of de no-break nu VOOR, of
>   ACHTER je groepenkast staat, is daarvoor niet echt belangrijk, want je
> moet toch van je groepenkast naar al je racks.

Klopt.

> - De single point of maintenance valt te overzien. De powerstructure
>   hangt gewoon de accus bij elkaar in een rack, en dan nog is het zo
> dat van elke rits van 3 accus er maar 1tje kaduk mag. Als je 20 ups'en
> hebt kun je er ook gewoon 1 of 2 op spare houden, en is bij geval van
> een uitgefikte ups altijd eert je bypass aan de beurt. MOCHT het zo
> erg zijn dat je UPS inclusief bypass echt kaduc gaat heb ik liever dat
> er een kleintje stuk gaat ipv alles.

PowerstruXure (of hoe hadden ze dat woord ook al weer verkracht) is het
concept met kasten, bekabeling etc. Dat is pure marketing yada yada. Je
moet gewoon zo'n losse doos hebben, de Symetra. Dat is een N+1
configuratie, wat zowel voor je UPS units als voor je batterypacks
geldt. Nadeel is wel dat er een controller board in zit. Dat is wel
dubbel uitgevoerd, maar toch. Sommige fabrikanten duwen hun logica in de
UPS units zelf (vooral syncrhonisatie).

> Al met al ben ik erg nieuwsgierig wat het gaat worden, en wat dat dan
> moet kosten. Ik kom wel weer een keer op de koffie :>

Any time :)