[Nlnog] UPS-en

Dave Aaldering d.aaldering at isp-services.nl
Thu Jul 3 15:22:48 UTC 2003

On Thu, Jul 03, 2003 at 04:59:11PM +0200, Pim van Pelt wrote:

> Verdubbeling is wellicht te veel gezegd.
>
> En een single point of maintainence (niet failure), maar 1 setje accu's en minder
> gezeik over 't algemeen, met 1 unit in plaats van N.
>
> Kosten van het doosje zijn niet de enige kosten die je hebt aan je powervoorziening..

Hi,

Accoord, er komt meer bij power kijken, maar,

- In jullie situatie praten we over een bestaande situatie. Met de
  investering in nieuwe UPS word de bestaande infrastructuur grotendeels
waardeloos. Deze heeft ook veel geld gekost

- Bekabeling naar elk rack moet je toch doen. Of de no-break nu VOOR, of
  ACHTER je groepenkast staat, is daarvoor niet echt belangrijk, want je
moet toch van je groepenkast naar al je racks.

- De single point of maintenance valt te overzien. De powerstructure
  hangt gewoon de accus bij elkaar in een rack, en dan nog is het zo dat
van elke rits van 3 accus er maar 1tje kaduk mag. Als je 20 ups'en hebt
kun je er ook gewoon 1 of 2 op spare houden, en is bij geval van een
uitgefikte ups altijd eert je bypass aan de beurt. MOCHT het zo erg zijn
dat je UPS  inclusief bypass echt kaduc gaat heb ik liever dat er een kleintje stuk gaat
ipv alles. Maar dit is natuurlijk een blijvende discussie met het
centraliseren van dingen (denk aan grote switch chassis tegen modulair
en dat soort reut). Vooralsnog is onze bevinding dat bijna altijd, hoe
mooi de centrale oplossing ook is, de kosten niet opwegen tegen de
voordelen. Waarbij ik expliciet wil aangeven dat wat betreft de performance van de
combinatie, of dat nou gedistribueerd of centraal is geen
concessies worden gedaan ten opzichte van beide aanpakken.

Al met al ben ik erg nieuwsgierig wat het gaat worden, en wat dat dan
moet kosten. Ik kom wel weer een keer op de koffie :>

Met vriendelijke groet,

Dave Aaldering
ISP Services BV

mailto:dave at isp-services.nl -- tel +31(0)314-399900