[Nlnog] Introductie JanT en "bivak gezocht"

Jan Tonkens IW tonkens at introweb.nl
Mon Jan 13 01:15:37 UTC 2003

Beste allen,

Omdat ik wat soepeler door de ballotage kwam dan Tycho zal mijn "lid" worden
van deze list wellicht onopgemerkt zijn gegaan. Mede daarom zal ik mezelf
even kort introduceren:

Ik ben Jan Tonkens (voluit Jan Terence Peter Tonkens, vernoemd naar 2
engelse ooms en mijn roepnaam van mijn vader). Zag het levenslicht op
30-1-1967 en toen kon niemand vermoeden dat ik rond de eeuw
(&milleniumwisseling) internet onveilig zou maken.

Voor mijn verbintenis met internet heb ik eerst gewerkt bij een bedrijf wat
koersen, fin.econ. nieuws en financiele analyses maakte voor de
professionele beleggers. (FDA bv in Amsterdam).
Vervolgens werkte ik op het Network Operations & Management-Centre van
Datanet 1: het openbare paket-geschakelde netwerk van nederland (X.25 dus).
Deze PTT dochter opereerde vanuit Bussum. In de vaart der volkeren dacht de
PTT slim te zijn en samen met Zweden, Zwitsers en Spanjaarden het fameuze
Unisource Business Networks op te richten: dit was bijna net zo'n success
als KPN-Qwest en spatte dus uit elkaar. Maar tegen die tijd was ik gaan
werken bij een klant van DN1; een heel klein bedrijfje in
Hardinxveld-Giessendam die de overstap wilde maken van Videotex Nederland
naar Internet. Dit was medio 1995/1996.
In 1997 werden we gevraagd door het toenmalige Gamog/CAI cq. Gelrevision om
mee te helpen aan het opzetten van internet via de kabel, alsmede de
omgeving te ontwikkelen om ook zakelijke hosting-diensten te kunnen gaan
aanbieden. Omdat Gelrevision zelf nog helemaal niets had of wist over
internet werden de hosting-zaken eerst bij ons (Plaza) ondergebracht en werd
ik voor een korte periode (2 a 3 maanden) tewerk-gesteld bij Gelrevision in
Zutphen om een netwerkje te bouwen, dit aan internet te koppelen en om dit
behalve voor zakelijke hosting ook te gebruiken voor internetacces via de
kabel.
In okt 1997 kreeg ik mijn zeer gedetailleerde opdracht : "wij willen
internet via de kabel; regel dat".
Uiteraard liepen die 2 maanden iets uit, en in april 2002 heb ik voor de
laatste keer de deur bij UPC in Zutphen achter mij dichtgetrokken:
welliswaar ben ik in totaal 5 keer wegbezuinigd, maar ook steeds weer
teruggevraagd.
Naast UPC heb ik ook kleiner opdrachten gedaan: zoals het introduceren van
kabelinternet in Culemborg en Hattem, een kleine bijdrage aan internet via
het Nuon-net in Arnhem en wat klusjes voor Arcadis in Arnhem en Torenstad in
Zutphen.
In mei 2002 ben ik echter weggegaan bij Plaza en ben ik in dienst gekomen
van Introweb in Hengelo. Introweb was toen nog maar vrij kort Ripe-member
(hoewel ze al 7 of 8 jaar internetdiensten boden, maar de eerste jaren
exclusief gebruik maakten van diensten van WireHub! internet). Vlak na mijn
komst bij IW werd de AMSIX koppeling in gebruik genomen; en ik mocht mij
o.a. gaan bezighouden met het opzetten van zoveel mogelijk peerings, het
bijhouden van de RIPE database, uitgifte van IP nummers aan klanten etc.etc.
Nadat ik redelijk wat peers had binnengesprokkeld op de AMSIX gingen we ook
peeren in Frankfurt (DECIX) en sinds kort ook via PacketExchange: dit met
name voor peers die op geen van beide exchanges zitten, maar waarmee we wel
"korte" routes willen hebben.
Begin dit jaar (2003) zullen we een 2e AMSIX lokatie in gebruik gaan nemen
(NIKHEF), en zal onze ADSL koppeling met bbNED ook daar naartoe verkassen
(komt nu op ATM binnen in Rotterdam).
Voor geinteresseerden: Introweb is AS20847 en wij peeren in principe met
iedereen op de AMSIX of DECIX. (Amsterdam: 193.148.15.222 en DECIX:
80.81.192.29)

Dit over mezelf.

Nu mijn "oproep": Vanwege mijn activiteiten -zoals boven beschreven- heeft
mijn werkgever mij gevraagd Introweb te vertegenwoordigen op de komende RIPE
meeting en teven op de AMSIX meeting op vrijdag 31-1-2002.
Aangezien ik in Zutphen woon heb ik er niet zo heel veel zin in om elke dag
op en neer te reizen. Het is me inmiddels gelukt om noodopvang te vinden in
Heemstede (bij zeer oude vrienden van mijn ouders), maar ik wil proberen
deze mensen niet alle dagen tot last te zijn.
Derhalve mijn vraag of er onder de lezers iemand is die:
* ook voornemens is naar de RIPE meetingen te gaan
* enigzins in de zeer ruime omgeving van Amsterdam woont en
* bereid is om mij ??n of enkele nachten onderdak te geven, alsmede de kans
om samen die kant op te reizen.

Ik ben een zeer inschikkelijke gast: ik accepteer het zelfs als de Jus
d"Orange uit een pak komt en ik ben zelfs bereid om naar het ontbijt-buffet
in de onbijtzaal te gaan: ik wil dus wel af zien van ontbijt op bed :-)

Maar serieus: ik zou het zeer waarderen als er ??n of meerdere collega's
zijn die het risico willen lopen om een wildvreemde een slaapplek aan te
bieden tijdens de komende RIPE dagen. Ik heb vnl belang bij de nachten
"ma-di", "di-woe", "woe-do" en "do-vrij". Aangezien ik op donderdag jarig
ben kan dat eventueel wat laat worden als we ervoor kiezen nog een borreltje
ergens te drinken.

Ook collega's die niet de mogelijkheid hebben om mij een slaapplek aan te
bieden (bijvoorbeeld omdat het niet echt zoden aan de dijk zet als ik in
Didam ga slapen), maar die wel de RIPE meetings wil bezoeken nodig ik uit om
te reageren: wellicht kunnen we afspreken om "live" kennis te maken. Vrij
veel namen ken ik wellicht al, en we hebben wellicht al contact gehad over
netwerk-zaken: en dan is het wel zo leuk als er een gezicht bij past.

Reageren kan via werkmail: tonkens at introweb.nl
priv?-mail: jan at tonkens.net
werkfoon tijden kantooruren: 074-2430105
of GSM (voive en sms) : 06-53531155

Wellicht tot horens/lezens,

Groetjes,

Jan Tonkens
peering-co?rdinator
Introweb network operations
Welbergweg 30
7556 PE  Hengelo
tel: +31 74 2430105
fax: +31 74 2429895
web: www.introweb.nl  www.introcom.nl  www.skyaccess.nl
mail: tonkens at introweb.nl  tonkens at introcom.nl
peering-matters: peering at introweb.nl
Introweb : AS20847    me: JT276-RIPE
http://www.ripe.net/perl/whois?form_type=advanced&full_query_string=&searcht
ext=as20847&do_search=Search&inverse_attributes=None&ip_search_lvl=Default&a
lt_database=RIPE&object_type=aut-num