[Nlnog] Tegengas tegen SIDN

Jan Tonkens IW tonkens at introweb.nl
Tue Feb 11 23:07:43 UTC 2003

Zo te zien en te horen hebben de SIDNers de management-training "effectief
klant- en relatiebeheer" gevolgd welke ontwikkeld is door de customer-care
afdeling van een niet nader te noemen kabelbedrijf. En ik kan je zeggen dat
dit een hele zware cursus is: zelfs na er 5 jaar als externe te hebben
gezeten kende ik nog niet alle fijne kneepjes hoe je een willekeurige klant
tot absolute wanhoop kunt drijven.
Maar deze achterstand zal wel aan mij hebben gelegen, want al mijn collega's
die regelmatig klantencontact hadden hadden de geldende richtlijnen perfect
onder de knie.

Ik denk dat de opzet van SIDN ook eigenlijk de meest lullige is die er is:
als het een echt (commercieel) bedrijf zou zijn dan waren wij klanten
waarmee ze hun winst moeten maken. Voor zaken die directe gevolgen kunnen
hebben voor de winst worden dan vaak wel serieus aangepakt.
Maar aan de andere kant leeft het inderdaad niet dat SIDN een
dienstverlenend orgaan voor "ons" moet zijn. Hoewel ik me al jaren niet meer
bemoei met SIDN heb ik daar vroeger nooit echt het idee gekregen dat de
stuctuur geoptimaliseerd is om de beste diensten te verlenen aan de
deelnemers.
Ook bij meetings had ik niet het gevoel dat er ruimte was om (opbouwende)
kritiek over organisatie of systeem kwijt te kunnen: een meeting beperkte
zich meestal tot de uitleg hoe het nieuwe DRS werkte, en gingen ze alle
mogelijke email-templates stuk voor stuk voorlezen.

Hoewel het me best wel eens gebeurt dat ik me opwind over de gang van zaken
bij RIPE NCC heb ik daar toch een veel prettiger gevoel bij. En als ik daar
echt iets structureels zou willen wijzigen moet ik maar in de betreffende WG
gaan deelnemen : die mogelijkheden zijn er toch niet echt bij sidn

Jan