[NLNOG] Fwd: [arin-ppml] DoD to sell 13 x /8 of its IPv4 Blocks over the next 10 years

Boudewijn Visser bvisser-nlnog at xs4all.nl
Fri Dec 20 10:04:31 CET 2019

Steven Bakker schreef op 2019-12-20 08:00:
> Hoi,

> Gezien de oorsprong van het Internet {DARPA) is het niet zo gek dat
> het DoD op een berg IP adressen zit. Hoogstwaarschijnlijk zijn dat
> allemaal pre-CIDR (en pre-RIR?) allocaties. Er is in de begindagen erg
> kwistig met adresruimte gestrooid. Niemand had toen bedacht dat IP
> adressen geld waard zouden worden ("betalen voor een int32!?").

Er zijn een hoop early birds met heel ruime allocaties IPv4 space (en 16
bit AS nummers).
Ik gok dat DoD helemaal niet happig is om die adressen weg te doen.
"Niet geannounced" wil zeker niet zeggen "niet gebruikt" .

Ik werkte ooit bij een large enterprise die ook ruim in de adressen zat.
Prefixen die niet (publiek) geannounced werden, waren wel degelijk
intern in gebruik.
Heel grote organisaties zijn geen statische en monolitische entiteiten -
er zijn soms erg onafhankelijke business units, joint ventures,
deelnemingen en nog een massa verbindingen met third parties voor wie de
een of andere service in een datacenter bereikbaar moet zijn.

Het is dan ontzettend prettig wanneer je servers/datacenters van
*globally unique* adressen kunt voorzien, zodat al die private
interconnects en VPNs geen 'overlappend NAT' probleem hebben maar gewoon
routeren en hooguit een enkele NAT nodig is (waarvoor je ook een blokje
unieke adressen per NAT instance kunt toekennen).

Ik denk dat na een jaar of veertig 'gebruik' de DoD prefixen op heel
veel manieren intern verknipt en gebruikt zijn, en dat het 'bij elkaar
vegen en opschonen voor de verkoop' bepaald geen triviaal project is.
Dat de financiële mensen verlekkerd naar de waarde kijken geloof ik
meteen, maar het project om het interne gebruik in kaart te krijgen en
om te nummeren zal het nodige kosten.

Boudewijn